
‘Jezelf verkopen’: netwerken is key
‘Jezelf verkopen’: netwerken is key
Een merk starten is één ding, het tot bij de juiste mensen krijgen is iets helemaal anders. Netwerken is daarbij van cruciaal belang — al zijn de meeste creatieve profielen er niet zo dol op.
2 minuten leestijd
Toch gaan er vaak deuren open die anders potdicht blijven, enkel en alleen omdat je bepaalde mensen kent. Enkele tips en tricks:
Oefen
Netwerken kan je leren. Onderzoek welke events interessant zijn voor jouw vakgebied en neem een — bij voorkeur vlotte — vriend of vriendin mee om dode momenten op te vullen. Je zal zien: hoe vaker je naar events gaat van een bepaalde vakgroep, hoe meer mensen je kent en hoe makkelijker het wordt om gesprekken aan te knopen.
Bereid je voor
Ga met een missie naar elk netwerkevent. Bestudeer de gastenlijst als je die op voorhand krijgt en denk na wie wat voor jou zou kunnen betekenen en omgekeerd.
Ken je elevator pitch
Een elevator pitch is een samenvatting van wie je bent en wat je doet, in maximum dertig seconden. Denk voor een event na over je pitch en oefen hem voor de spiegel.
Volg op
Beloof je om je lookbook of merkpresentatie door te sturen of een afspraak te maken? Doe dit dan ook effectief. Zo’n to do’s raken al snel ondergesneeuwd: plan daarom de dag na een belangrijk netwerkevent een moment in om interessante leads op te volgen.