
Laat je verkoop niet stilvallen
Laat je verkoop niet stilvallen
Je hebt een hele weg afgelegd om een klant binnen te halen. Hij moest jou niet alleen vinden; hij moest ook overtuigd worden van de meerwaarde van jouw product of dienst én uiteindelijk overgaan tot een effectieve aankoop. Je mag dan ook niet achterover leunen als je eenmaal iets verkocht hebt: probeer die klant aan jou te binden. Als hij tevreden is, komt hij misschien terug om iets anders te kopen. En wie weet wordt het een vaste klant, die van de daken schreeuwt hoe tevreden hij is, en die zo weer andere klanten aantrekt...
2 minuten leestijd
Als je B2B werkt, zijn tijdige levering cruciaal. Producten die vroeg in het seizoen aankomen, verkopen beter — en hoe beter de doorverkoop, hoe groter het budget voor volgende seizoenen.
Zorg dus voor:
- Strakke productie- en leverdeadlines
- Transparante communicatie bij vertraging
- Correcte en verzorgde leveringen (verpakking, labeling, documenten)
Bij de levering van de goederen kan je catalogi voegen, of op een andere manier extra info verschaffen over het product (bv. bepaalde productietechnieken uitleggen of tonen hoe klanten multifunctionele of ingewikkelde stuks kunnen dragen).
Bezoek de winkel en organiseer er trainings: het verkoopteam kent je product of het concept van je collectie vaak niet. Hoe beter ze geïnformeerd zijn, hoe beter ze je product kunnen verkopen en hoe meer ze gemotiveerd zijn om dit te doen.
Onderschat de kracht van een goede B2B customer service niet. Een excellente klantenservice is meer dan reactief problemen oplossen. Zorg voor:
- Een vast aanspreekpunt dat snel en duidelijk communiceert
- Proactieve opvolging: vraag hoe de verkoop loopt
- Regelmatige check-ins, zeker tijdens het verkoopseizoen
- Snelle en flexibele oplossingen bij klachten of retourvragen
De eindconsument moet je merk kennen. Een merk dat geen visibiliteit heeft in de pers of op social media zal niet bijster vlot over de toonbank gaan. Ook al lever jij B2B, uiteindelijk moet jouw collectie vlot over de toonbank bij de eindconsument. Zorg dus dat je klant jou ook kan gebruiken als marketingpartner.
Denk aan:
- Shared content op sociale media
- Influencers of stylisten die jullie beiden taggen
- E-mailcampagnes met links naar verkooppunten
- In-store events met designerspotlight
- Raamstickers, POS-materiaal of exclusieve samples
Overleg wie wat op zich neemt qua contentcreatie, advertenties of PR.