Een nieuwe, oude naam
Een nieuwe,
oude naam
Flanders District
of creativity

Met Flanders District of Creativity werkten we de laatste maanden hard voor jullie, maar ook hard aan onze nieuwe identiteit. Pascal Cools, onze managing director, geeft wat meer achtergrond. Maar hoe die identiteit er verder uitziet kan je natuurlijk vooral zelf ervaren hier op onze vernieuwde site.
04 september 2025
3 minuten leestijd
Als je in 2023 de opdracht krijgt om een design- en modecentrum op te zetten, werk je eerst op de inhoud. Wat moeten we doen om die design- en modesector echt het verst vooruit te brengen? Dat was onze prioriteit. ‘Vorm volgt functie’, zegt men immers in de designwereld. Maar ook wel: als de vorm niet goed zit, begint dat die functie op den duur in de weg te staan. En dat begonnen we bij Flanders DC te merken. Ons verhaal was nog niet aangepast aan de nieuwe focus. En zo was dat ook met onze merkidentiteit.
Daarom lanceerden we eind 2024 een oproep voor een bureau dat ons hierbij kon helpen. Met 60 kandidaten uit binnen- en buitenland - Nederland is buitenland, toch? - overtrof die oproep alle verwachtingen. Door die ervaring leerden we veel onbekend talent kennen, maar zagen we ook de noodzaak om onze Vlaamse merk- en grafische bureaus te helpen bij het opwaarderen van hun ‘pitch’. Uit de zoektocht naar een nieuwe vorm is dus ook een nieuwe functie gekomen die is uitgemond in een 'Perfect your Pitch' event.
Met Base Design hebben we een ervaren gids gekregen in onze tocht naar het juiste verhaal en bijbehorende identiteit. Hier ga je geen theoretische uiteenzettingen lezen over wat die dan juist zijn. Dat moet je beleven, voelen. Op deze site, maar ook in ons nieuwe jaarmagazine en via alle andere contacten die je met ons hebt.
Wel geef ik graag mee dat je ons voortaan anders mag aanspreken. We laten ‘Flanders DC’ achter ons. Hoe vaak kregen we de vraag waar die ‘DC’ voor stond. En hoe vaak hadden mensen het over ‘Flanders’ zonder die ‘DC’. Vanaf nu kiezen we resoluut voor onze oernaam: ‘Flanders District of Creativity’. Want in design en mode draait het daar rond: creativiteit. Of die nu dient om tot nieuwe oplossingen op industriële schaal te komen of om via een nieuwe collectie mensen emotioneel te raken. En laten we in Vlaanderen een overvloed aan deze creativiteit hebben. Het is voor hen dat we er zijn: de Vlaamse productdesigners, modemerken, digital agencies, interieurbedrijven,... Kortom voor iedereen in de design- en modesector. Als ‘district’ coachen we hen, duwen ze vooruit, zetten we ze in verbinding en richten we het spotlicht op hen. De naam die we al meer dan twintig jaar meedragen, maar eigenlijk steeds verstopt hebben, bleek spot on te zijn.
We beseffen dat deze nieuwe, oude naam soms een mondvol is. Dus ja, je mag ook wel snel ‘FDC’ zeggen. We willen het ook niemand aandoen om flandersdistrictofcreativity.be te moeten intikken in je browser. Het kan wel, maar fdc.be volstaat al. Maar wijzelf zullen ons vanaf nu steeds voluit voorstellen. Zowaar ik Pascal Augustinus Franciscus Cools heet.
