Duurzaamheid

Communicatie

Communicatie

Je hebt ongetwijfeld goed nagedacht over de cruciale duurzaamheidsvragen in jouw onderneming, maar… duurzaamheid is nu eenmaal geen onemanshow. De steun van je collega’s en de betrokkenheid van alle leden van de organisatie zijn bepalend voor het succes van je inspanningen! 

Interne communicatie

Er is niets zo erg dan een klant die bij een collega, je winkelpersoneel, klantendienst of onthaalmedewerker terecht komt en daar geen antwoord krijgt op vragen over je duurzaamheidsbeleid. Niet elke medewerker in je bedrijf moet daarin een expert zijn, maar iedereen moet wél weten dat duurzaamheid belangrijk is, welke de drie belangrijkste aandachtspunten zijn en naar wie (of waar) er doorverwezen kan worden voor meer details en concrete vragen. 

Het is daarom uitermate belangrijk om tijdig intern te communiceren. Betrek je werknemers en/of collega’s op tijd in het duurzaamheidsverhaal. Hoe sneller ze mee zijn, hoe meer ideeën en acties ze zullen steunen en voorstellen. Laat ook het management niet links liggen, want de eerste stappen richting een duurzamer bedrijf vergen vaak heel wat ‘change management skills’.

Heb je eigen winkels of een online webshop? Betrek het winkelpersoneel en de klantendienst op tijd. Deze teams zijn cruciaal om je verhaal verteld te krijgen. Niets zo erg als een prima MVO-beleid dat volledig aan je klanten voorbijgaat omdat je medewerkers niet op hun vragen kunnen antwoorden. Zorg dat je winkelpersoneel en klantendienst bij kritische opmerkingen de juiste informatie aanreiken of naar de juiste contactpersoon doorverwijzen.

Wil je de medewerkers in je bedrijf meer betrekken bij de implementatie en uitrol van je mvo-beleid, om zo de kans op slagen te vergroten? In de Close The Loop Rollout module, krijg je een stappenplan om:

  • per afdeling te bepalen welke doelstelling prioriteit heeft
  • te identificeren welk gedrag nodig is om het doel te bereiken
  • te bepalen welke ondersteuning nodig is om tot het gewenste gedrag te komen
  • een actieplan op te stellen voor meer engagement.  

Externe communicatie

MVO staat of valt met transparantie. Dat je je medewerkers op tijd moet informeren werd al duidelijk, maar ook je stakeholders en klanten verdienen regelmatige updates over je aanpak, plannen en resultaten!

Het spreekt voor zich dat je daarbij met de correcte gegevens werkt. ‘Greenwashing’ (misleidende informatie geven over je duurzaamheidsinspanningen of je product milieuvriendelijker voorstellen dan het echt is) is dodelijk in deze tijden van flitsende posts en tweets, en kan je bovendien een fikse boete kosten.

Wacht niet tot je de perfectie bereikt hebt, maar communiceer ook over de moeilijkheden die je ondervindt. Met duurzaamheid ben je nooit helemaal klaar: er zijn altijd weer verbeterpunten te vinden.

Hoe je communiceert, bepaal je zelf. Je kan een apart luik op je website voorzien, je boodschap via social media en nieuwsbrieven verspreiden of je inspanningen via fysieke events kenbaar maken. Zoek naar wat het best past bij jouw bedrijf en doelgroep. 

Niet zeker waar te beginnen?

Lees meer over marketing en communicatie in de gids.

Wil je alles volledig volgens het MVO-boekje doen? Dan is een duurzaamheidsverslag een goed idee. Zeker in een B2B-context kan een duurzaamheidsverslag een handige tool zijn om naar door te verwijzen wanneer (potentiële) klanten of leveranciers vragen hebben omtrent je duurzaamheidsinspanningen. Dat kan je opstellen – de eerste keer best met hulp van buitenaf – volgens de Global Reporting Initiative-standaard. Je maakt op die manier van je communicatie een meet- en managementinstrument. 

Weet je niet goed hoe te starten? Ga dan aan de slag met onze checklist voor een duurzaamheidsverslag. 

Tool
Checklist duurzaamheidsverslag

Checklist duurzaamheidsverslag

Deze checklist helpt je op weg met je duurzaamheidsverslag.

Download hier de checklist

Of bekijk enkele voorbeelden. Hier zie je bijvoorbeeld hoe kinderkledingmerk Woody het aanpakte. 

Ben je actief in de mode-industrie en overweeg je om te werken met duurzaamheidslabels, maar weet je niet waar te beginnen? Gebruik alvast deze handige gids om je op weg te helpen; neem een kijkje op labelinfo of laat de Schone Kleren Campagne je gidsen door het bos van labels, keurmerken en managementsystemen!

Onze vroegere collega Jasmien Wynants vertelt wat meer over duurzaamheid en communicatie in deze podcast van Only Humans

Op het podcastkanaal van Flanders DC brachten we een tijd terug ook een podcast met goede voorbeelden rond duurzaamheidscommunicatie in de modesector.

The Answer: Hoe communiceer je over duurzaamheid in de modesector?

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.