
Quick wins
Quick wins
Het klinkt paradoxaal, maar je hoeft geen uitgepuurde duurzaamheidsstrategie te hebben om er de vruchten van te plukken. We zien het vaak gebeuren: bedrijven wachten tot ze de perfecte aanpak hebben uitgedokterd. En wachten. En wachten... Dat is jammer. In veel gevallen zijn de resultaten van die eerste (misschien iets minder gestroomlijnde) acties namelijk het vliegwiel voor een strategische integratie van duurzaamheid in je onderneming.
2 minuten leestijd
Waarmee kan je zoal beginnen?
Kantoor
Het kantoor biedt een massa mogelijkheden. Maak altijd een onderscheid tussen die zaken die je snel kan uitvoeren en diegene die meer tijd vragen.
- Denk aan zaken als afval sorteren, printen op gerecycleerd papier of lege cartridges inzamelen.
- Je kan misschien overschakelen op hernieuwbare energie.
- Door onder meer bekertjes en wegwerpbestek te bannen, kom je al een eind. Wijs single use plastic resoluut de deur, join the P.E.T. FREE Movement!
Bij Studio D vind je meer eenvoudige tips voor meer duurzaamheid op de werkvloer, of je kan ook onderstaande tools raadplegen.
Lees zeker ook waartoe je als bedrijf wettelijk verplicht bent rond afvalbeheer en energieverbruik.
Transport
Ook transport is een onderdeel waar je op lange termijn aan kan werken met grote doelstellingen, maar ook meteen al een aantal quick wins kan voor realiseren.
- Op korte termijn kan je je transport al verbeteren door te werken met ‘Lean and Green’-transporteurs. Deze bedrijven reduceren de CO2-uitstoot van hun logistieke activiteiten.
- Je kan aan ‘CO2-compensatie’ doen. Dit wil zeggen dat je je CO2-uitstoot berekent en die ‘compenseert’ door te investeren in klimaatprojecten. Met de calculator van CO2 Logic op de website van De Tijd kan je meteen aan de slag.
‘Korte ketens’ inrichten, leveringen bundelen en je logistieke flow herdenken zijn dan weer allemaal goede langetermijndoelstellingen.
Sta even stil bij welk transport er in jouw keten zit. Hoe raken je producten tot bij je producent? Zit er transport in je prototypingfase? Hoe gebeurt het transport van de productiesite tot in je hoofdkantoor? Moeten je items van daaruit weer naar de verschillende retailpunten? En wat met je online verkoop?
Winkelpunten
Ook je eventuele winkel(s) of verkooppunten hebben een grote impact. Met deze handige checklist zie je ook daar geen duurzaamheidsacties over het hoofd.
Klaar voor de volgende stappen, na deze quick wins?