The Answer: Hoe communiceer je over duurzaamheid in de modesector?
The Answer:
Hoe communiceer je
over duurzaamheid
in de modesector?

01 april 2019
3 minuten leestijd
Charlie + Mary vertegenwoordigt acht duurzame modelabels in de Benelux, vooral voor retailers om collecties in te kopen, maar ook voor de pers om collecties te ontlenen. Het bedrijf organiseert daarnaast events rond duurzame mode en geeft advies aan modebedrijven.
Wat zijn drie voorbeelden van goede duurzaamheidscommunicatie in de modesector?
1. People Tree
Webshop People Tree, met zetel in Londen en Tokyo, is dé fair fashion pionier met meer dan 25 jaar ervaring in de modesector. Op de website van People Tree zijn alle producenten waarmee ze samenwerken, opgelijst. Van elke maker kan je het verhaal lezen, en vind je terug waar ze gevestigd zijn, wat hun bijdrage aan de omgeving is,... Daarnaast zetten ze ook heel erg in op empowerment. De informatie die ze online delen, maakt hun duurzaamheidsinspanningen heel erg concreet voor buyers, pers en retailers. Ze leggen ook uit wat de certificeringen die ze hebben ontvangen en die op de hangtags van de kledingstukken te vinden zijn, precies betekenen.

2. Embassy of Bricks and Logs
Aandacht voor meer duurzaamheid kreeg de oprichter van Embassy of Bricks and Logs, een jong streetwear label uit Berlijn, nadat hij vader werd. Het merk heeft design voorop staan en dat wordt heel duidelijk op de website gecommuniceerd. Het outerwear merk werkt nu met 60% duurzame materialen en communiceert dat ook zo. Momenteel wordt geëxperimenteerd met technologische, vernieuwende en duurzame alternatieve materialen. Hun doel is om tegen 2021 80% duurzame materialen te gebruiken en tegen 2023 zou dat 100% moeten zijn. Transparant zijn over wat je goed doet, maar ook transparant zijn over waar je nog niet bent, is hun sterkte.

3. Asket
Asket, een label uit Stockholm met basic essentials collecties, communiceert alles wat ze doen, zowel via de website als op de hangtags. En dat gaat echt tot en met het garen toe: van waar het afkomstig is, wat de gebruikte materialen zijn, wat de kostprijs is,... Je kan per product de volledige prijsopbouw bekijken. Op die manier weet je dus als consument waar de marges zitten en waar je uiteindelijk voor betaalt. Het draagt dezelfde filosofie als Honest by van Bruno Pieters, dat ondertussen helaas niet meer bestaat.

Deze voorbeelden situeren zich allemaal in het segment van de toegankelijke mode. Tijdloze basics passen bij de duurzaamheidsfilosofie, wat niet wegneemt dat ook high-end merken inspanningen kunnen doen. Weet dat voor bijna elk materiaal een duurzaam alternatief bestaat.
Beluister de podcasts van Flanders DC
Je kan de podcast 'Flanders DC' ook beluisteren via Apple Podcasts, Spotify, Soundcloud of jouw favoriete podcastapp. Wil je geen enkele podcast missen? Dan kan je je daar meteen gratis abonneren.
Je kan onze andere podcast 'Flanders DC Talks' ook vinden op Apple Podcasts en Spotify.
Het volledige overzicht van onze podcasts vind je ook hier op onze website.