
Een strategie uitwerken
Een strategie uitwerken
De jaarlijkse groene week, het occasionele fairtrade-ontbijt of een dagje vrijwilligerswerk in het lokale rust- en verzorgingstehuis: hoe leuk zo’n initiatieven ook zijn, ze volstaan niet om MVO in het DNA van je organisatie te verankeren.
3 minuten leestijd
Naar een beleid in vijf stappen
Evolueren van ad-hoc acties naar een gedegen duurzaamheidsbeleid doe je in vijf stappen:
- Creëer een draagvlak voor je duurzaamheidsplannen door de belangrijkste stakeholders te betrekken. Dat zijn minstens je medewerkers. Breng hen bijvoorbeeld samen in een werkgroep.
- Geef duurzaamheid een plaats in de missie en de visie van je bedrijf.
- Stel een actieplan op.
- Voer dat plan uit.
- Verbeter je plan op basis van de resultaten en/of vul het aan.
Bij stappen 1, 2, 4 en 5 kan je je wellicht iets voorstellen. Is stap 3 minder vanzelfsprekend? Als modebedrijf is de Close The Loop Planner je ideale startpunt. De Planner doorloopt stap voor stap alle schakels van je keten. Hij reikt je telkens een aantal vragen aan die je doen nadenken over welke onderwerpen belangrijk zijn in jouw onderneming.
Wil je vertrekken vanuit je product (kleding), en de grootste negatieve impacten die ermee samenhangen aanpakken? Dan is de True Cost Calculator een goed startpunt. Deze tool, ontwikkeld door VITO en Flanders District of Creativity, kan aan de hand van een bevraging duidelijk in kaart brengen welke milieu- en sociale impacten een kledingstuk veroorzaakt. Je krijgt inzicht in welke fases in de waardeketen het meeste invloed hebben en op welke vlakken. Dit is een ideale basis om van te vertrekken voor een actieplan dat inspeelt op je reëele impacten.
Aan duurzaamheid werk je continu en samen
Het allerbelangrijkste om te onthouden? Duurzaamheid heeft geen ‘eindbestemming’, het is een proces van continue verbetering. Het is daarom des te belangrijker om systematisch om te gaan met het thema en je vooruitgang te meten zodat je kan blijven verbeteren.

Idealiter doe je dit niet alleen op je eiland, maar heb je een duurzaamheidsteam met mensen uit de verschillende departementen van je bedrijf. Zorg ook zeker dat de beslissingsnemers mee aan boord zijn zodat je tijdens vergaderingen over duurzaamheid meteen knopen kan doorhakken. Wil je externe expertise of ondersteuning inschakelen, dan kan Flanders District of Creativity je in contact brengen met professionele duurzaamheidscoaches.
Nu je zicht hebt op je hele strategie, is het belangrijk om even een stap terug te nemen. Het is belangrijk om niet enkel acties op te nemen die rechtstreeks verbonden zijn aan het verbeteren van je product of dienst, maar ook te kijken naar je ondersteunende activiteiten. Je hebt per slot van rekening enkele wettelijke verplichtingen betreffende het milieumanagement van je bedrijf.
Meer weten over de juridische kant van milieumanagement?