Starten

Van idee naar sterk concept

Van idee naar sterk concept

De kogel is door de kerk: je wil een eigen zaak starten. Dat is een enorme stap, maar veel belangrijker is wat nu volgt. Om slimme keuzes te maken, moet je helder krijgen wat jou uniek maakt, welke richting je (op termijn) uit wil, wie je doelgroep is ...én vooral of je idee ook écht werkt in de praktijk.

WAT HEB JIJ TE BIEDEN?

Je hebt een idee. Nu wil je dat idee omzetten in een levensvatbaar project of bedrijf. Om dat succesvol te doen, stel je jezelf deze vragen:

  1. Wat drijft je? Waarom moet jouw concept bestaan? Wat is je motivatie om met je concept naar buiten te komen?
  2. Hoe zie je toekomst? Wat zijn je doelstellingen op korte en lange termijn? Waar zie je jezelf binnen een jaar staan? Wil je vooral met je passie bezig zijn en hier een rendabele zaak rond opbouwen, of is je ultieme doel om je producten overal in het straatbeeld te zien? Streef je naar internationale erkenning?
  3. Alleen of samen? Werk je solo of heb je mensen of partners nodig?
  4. Wat is je kern? Welke waarden (duurzaamheid, authenticiteit, innovatie,....) vormen je DNA?
  5. Wat maakt het anders? Wat onderscheidt jouw werk echt van anderen?
  6. USP in één zin. Kun je samenvatten wat je uniek maakt in een krachtige elevator pitch?

Maak gebruik van de werkbladen die Flanders District of Creativity ontwikkelde en bepaal daarmee het DNA van je onderneming.

Tool
Thumbnail Het DNA van je creatieve onderneming in kaart brengen

Het DNA van je creatieve onderneming in kaart brengen

Wie ben je als ondernemer? Bepaal dit aan de hand van een werkboekje.

Download hier het werkboekje

Daarnaast is het belangrijk om je grenzen af te bakenen. Sommige ondernemers houden ervan om alles van begin tot einde zelf in handen te hebben of op te volgen. Anderen willen zichzelf of hun bedrijf liever specialiseren en zich concentreren op een specifiek aspect. Zij verkopen hun diensten dan aan andere professionals, of ze schakelen zich in in een netwerk van gelijkgestemde ondernemers die samen naar buiten treden.

 

Hoe wil jij je positioneren?

Vraag je af: waar bevind ik me in de markt?

  • Is jouw merk exclusief en beperkt in oplages?
  • Of wil je een breed publiek aanspreken met een toegankelijk product?

Bijvoorbeeld: positioneer je jouw label in het high-end designersegment, contemporary fashion of eerder streetwear of midsegment. Je vindt een overzicht van modesegmenten in het hoofdstuk modelandschap. 

Je vindt een overzicht van modesegmenten in het hoofdstuk modelandschap.

Het landschap van 'Mode'

Kan je in één zin vatten wat jij doet en waarom het waardevol is? Zo'n zin is je elevator pitch - je eerste filter en houvast.

Doorzettingsvermogen is cruciaal. In periodes van tegenslag, vermoeidheid of twijfel is geloven in jezelf en in je business hetgeen je recht houdt...Die roeping stijgt zo boven mezelf uit dat het me tot nu toe telkens weer lukte om op te staan na meermaals te vallen.
Christina Hadinoto-Contour Lab

WIE ZIJN JOUW KLANTEN?

“Mijn klanten? Iedereen!” Nee. Niet iedereen is jouw doelgroep. Begin met: “Iedereen die…” en werk dan verder. Denk breder dan leeftijd of gender:

  • Welke interesses hebben ze?
  • Welk gedrag of levensstijl delen ze?
  • Waar bevinden ze zich fysiek én online?

Het doel van deze oefening is om gefocust te blijven. Maak er een gewoonte van om ze geregeld te herhalen.

Let op: klant en consument is niet (altijd) hetzelfde!

Je kan B2B ( Business to Business) of B2C (Business to Consumer) werken, of voor een combinatie van beide kiezen. Als je B2B werkt, zijn andere bedrijven je klanten en verkopen zij op hun beurt aan een eindklant; als je B2C werkt, richt je je rechtstreeks tot de eindconsument. Wie je klanten zijn, bepaalt mee welke formule je het best toepast om hen te bereiken.

Wil je meer weten hierover?

In het onderdeel Verkoop lees je meer over de verschillen tussen B2B en B2C

Persona's opstellen

Het trucje ‘iedereen die…’ kan helpen om een persona te creëren, een fictief personage dat je eindconsument perfect belichaamt. Dit persona wordt dan je toetssteen voor alle beslissingen betreffende product, verkoop en communicatie.

Want of je nu producten of diensten aanbiedt, voor B2B of voor B2C, uiteindelijk verkoop je altijd aan mensen. Daarom is het belangrijk om vanuit hun standpunt naar je bedrijf te kijken. Het opmaken van persona’s dwingt jou om het perspectief van je klant beter te begrijpen.

Voor het beste resultaat creëer je minstens evenveel persona’s als je doelgroepen hebt. Hoewel je zelfs binnen één doelgroep nog verschillende persona’s kan bedenken, haal je uit bijvoorbeeld een drietal persona’s al een heleboel inzichten.

Het maakt niet uit of je je persona beschrijft in woorden, moodboards of tekeningen. Belangrijk is wel dat je er niet alleen persoonlijkheidskenmerken aan toekent, maar ook die eigenschappen die ervoor zorgen dat die interesse heeft in jouw product of dienst. Waar is die persoon uiteindelijk naar op zoek? Vervolgens vertrek je vanuit die persoon om na te gaan op welke manier die met jouw concept in contact komt. Hoe leert die je kennen? Hoe verloopt het eerste contact? Welke mails zou die het liefst krijgen? Wat gebeurt tijdens het tweede, derde,… contactmoment?

Toch zijn persona’s niet zaligmakend. Vooral niet door de manier waarop ze vaak worden toegepast. Heel dikwijls schetsen ondernemers namelijk een beeld van hun doelgroep zonder goed te weten waarom deze groep nu wel of niet in het product geïnteresseerd is. Persona’s die tot stand komen aan een vergadertafel zijn sowieso uit den boze. Wil je persona’s maken, dan zal je met je klanten moeten gaan praten.

Dat praatje kan enerzijds een kwantitatieve insteek hebben, met vragen als: hoe oud zijn jouw klanten, hoeveel verdienen ze, hoeveel willen ze maximaal of minimaal betalen voor een product of dienst uit jouw assortiment? Maar je kan het anderzijds ook op een kwalitatieve manier aanpakken en je afvragen: wat verwachten ze van een aankoop en welke factoren spelen hierin mee? Wat zijn de alternatieven die ze overwegen?

Weinig zin om je hoofd te breken over persona’s of om je klanten te gaan opzoeken? Het voorbeeld hieronder toont aan dat, hoewel je als ondernemer misschien denkt je doelgroep door en door te kennen, je toch serieus de mist in kan gaan...

Tool

Value Proposition Canvas

Zoek de perfecte fit tussen jouw aanbod en de vragen van jouw klanten.

Download het Value Proposition Canvas

Persona's: een voorbeeld

Een jong modelabel lanceerde een collectie duurzame basics voor vrouwen, met de overtuiging dat hun klanten vooral twintigers en dertigers zouden zijn die bewust consumeren. Maar na een paar maanden bleek uit de webshopdata dat net jonge moeders van 35 tot 45 jaar de grootste kopersgroep vormden — zij zochten naar comfortabele, kwalitatieve kleding die ze konden combineren met een druk gezinsschema. Na gesprekken met deze klanten werd het assortiment uitgebreid met items die makkelijker te wassen zijn, én met matchende kinderversies. De communicatie werd aangepast naar herkenbare situaties uit het dagelijkse leven van deze vrouwen.

Conclusie: blijf jezelf en en cours de route geregeld de wie-vraag stellen. Vergelijk ook steeds je ideale doelpubliek, zoals gedefinieerd in je persona, met je reële klanten. Wie koopt effectief je producten in je web- of pop-up shop of bij de winkels waar je verkoopt? Wie doet een beroep op jouw diensten? Wie volgt je op social media? Soms is je reële klant verrassend anders dan je persona. De vraag is dan of je je communicatie wil bijstellen om je effectieve klant nog meer aan te spreken, of je product of dienst wil veranderen om toch de originele doelgroep te bereiken.

Meer weten over hoe je je doelgroep kan bereiken?

Lees meer in het deel over communicatie

BRENG ALLES SAMEN ONDER EEN CONCEPT

Elevator pitch: je UPS in één zin

Als je weet met welk idee je aan de slag wil, hoe je je USP (Unique Selling Proposition) definieert en wie erin geïnteresseerd zou kunnen zijn, dan kan je pas echt aan de slag met je project. Het is nu tijd om alle elementen samen te brengen onder een merk. Hoe concreter je jouw concept maakt, hoe makkelijker het wordt om hierover in gesprek te gaan met anderen. En dat is dan weer belangrijk om het potentieel in te schatten en de details uit te werken. Je zal dit concept immers in een volledig uitgewerkt businessplan moeten gieten. Daarnaast is een helder concept een belangrijke houvast voor jezelf. Het is jouw ankerpunt in de woelige wateren van het ondernemerschap.

Meer weten hierover?

Ontdek hier hoe je aan de slag gaat met jouw businessplan.

Er zijn verschillende manieren om je concept op papier te zetten. De eenvoudigste is waarschijnlijk de formulering van jouw USP in één zin. Door deze zin aan te vullen, kom je bijvoorbeeld al een heel eind.

Screenshot 2025 09 04 at 17 54 25

Zo heb je meteen je elevator pitch!

Nog meer nood aan het hoe en waarom van je onderneming op papier zetten? Download het werkboekje om het DNA van je onderneming te bepalen.

Tool
Thumbnail Het DNA van je creatieve onderneming in kaart brengen

Het DNA van je creatieve onderneming in kaart brengen

Wie ben je als ondernemer? Bepaal dit aan de hand van een werkboekje.

Download hier het werkboekje

We maken het even concreet:

Praktijkvoorbeeld Lion of Leisure

Voor kinderen en baby’s van 0 tot 10 jaar die van dieren houden en wiens ouders op zoek zijn naar sustainable, funky kleding, biedt Lion of Leisure GOTS-gecertificeerde, biokatoenen sweaters en T-shirts met unieke dierenprints. In tegenstelling tot de meeste kindermerken, zijn onze handgedrukte shirts heel het jaar door leverbaar en nooit out of season.

Praktijkvoorbeeld: Wouters & Hendrix

Sinds 1984 ontwerpen en vervaardigen Wouters & Hendrix in hun Antwerpse atelier eigenzinnige juwelen waarin vakmanschap en verwondering samenkomen. De avant-garde spirit die onze beginjaren typeerde, vormt nog steeds de basis voor onze ontwerpen. Vanuit een drang om grenzen te verleggen, blijven we de klassieke technieken van de edelsmeedkunst herdefiniëren en een nieuwe vormentaal ontwikkelen.

Kom buiten, praat over je plannen

Neem tussen al het harde werk door eens even pauze om je idee vanop een afstand te bekijken. Toch niet helemaal tevreden? Geen nood, het eerste idee is vaak niet het beste. Stoppen of heroriënteren is in een ondernemende en artistieke context dan ook absoluut geen schande, maar juist erg normaal.

Nadenken over jouw activiteit en klanten doe je beter niet alleen, en beter niet op één dag. Er zit vaak veel tijd tussen je eerste idee om zelf iets te beginnen en de effectieve start van je zaak. Dat is maar goed ook. Voor je begint, kan je jouw concept het best met zoveel mogelijk anderen bespreken. Hoe meer objectieve input je krijgt, hoe beter. Start bij familie en vrienden, maar durf zeker ook je vertrouwde omgeving te verlaten.

  • Ga naar netwerkevents en ontmoet er collega's uit jouw sector.
  • Spreek af met Flanders District of Creativity voor advies op maat.
  • Ga eens praten met potentiële klanten.

Starter of pre-starter? Dan kan je ook bij enkele specifieke organisaties terecht.

  • Heb je als werkzoekende een idee voor een eigen zaak, maar weet je niet precies hoe het nu verder moet? Dan kan je een vrijblijvend gesprek aangaan met een VDAB-consulent of iemand van een activiteitencoöperatie.
  • Als kandidaat-ondernemer kan je ook bij UNIZO terecht voor een individueel UNIZO-traject Starten. Dit traject begeleidt je stap voor stap bij het schrijven van je ondernemings- en financieel plan. Met de steun van de Vlaamse overheid betaal je hiervoor 185 of 221 euro (incl. BTW), afhankelijk van de ondersteuning.

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.