Internationaal ondernemen

Strategie: naar het buitenland of niet?

Strategie: naar het buitenland of niet?

Niet alles wat in de modesector gemaakt wordt, is geschikt om internationaal te gaan . Misschien doe je het heel goed in België en zal je toch geen succes boeken in het buitenland. En omgekeerd zijn er ook heel wat Belgische mode ondernemingen en mensen die het vooral in het buitenland goed doen en bijna niet of veel minder in België.

Als je te weten wil komen of je potentieel hebt op de internationale markt die je van plan bent te veroveren, doe je dan ook maar beter wat voorafgaand studiewerk. Dat kan door lokaal mensen in te schakelen die je sector goed kennen of door zelf te gaan prospecteren.

Ik raad jonge mode-ondernemers aan om de eerste seizoenen lokaal te verkopen. Leer je eigen markt goed kennen want exporteren heeft een enorme impact op je totale bedrijfsvoering.
Ellen Kegels-LNKnits

Wil je bijvoorbeeld een kindercollectie lanceren? Ga dan eens een kijkje nemen op de belangrijkste beurzen, zoals Playtime in Parijs en Pitti Bimbo in Firenze. Bestudeer het productaanbod aandachtig op vlak van design, kwaliteit en prijs.

Daarnaast is het belangrijk om je producten bij een aantal toonaangevende winkels onder dak te krijgen. Als je in de rekken ligt bij bijvoorbeeld Le Bon Marché Paris, Bergdorf Goodman NY, Maxfield Los Angeles, Joyce Hong Kong of Dover Street Market-London, volgen de aanvragen van andere winkels haast automatisch.

Nog wat extra tips nodig?

In dit artikel geeft Katelijne Mertens (FIT) een aantal basistips.

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.