Internationaal ondernemen

Aandachtspunten

Aandachtspunten

Internationaal ondernemen is natuurlijk niet alleen een kwestie van ‘een gat in de markt’ ontdekken. Zelfs al zou je collectie goed kunnen scoren in het buitenland, als je je prijszetting, je leveringsvoorwaarden en je pr-strategie niet afstemt op zo’n internationale sprong, sta je nog nergens.

Ook hebben internationale klanten vaak verschillende noden en verwachtingen dan je lokale klant. Probeer je zo veel mogelijk in te leven in je nieuwe klant, door lokale media of lokale sociale media te volgen.

De stap naar het buitenland moet beheerst gebeuren.
Anne Chapelle-voormalige directeur BVBA 32

Prijs

Buiten Europa is de mark-up van wholesale vaak hoger dan 2,7 en kan dit gaan naar 3,0 tot 3,4. Indien je exporteert naar verschillende internationale markten is het belangrijk dat de prijs van je product niet (of toch beperkt) verschilt van land tot land, zeker niet als je product online te vinden is. Daarnaast hebben ook de solden een verschillende officiële datum van land tot land, wat ervoor kan zorgen dat sommige webshops reeds een korting aanbieden en andere webshops niet. Maak hier duidelijke afspraken rond met je klanten.

Levering

In de meeste gevallen zijn de transportvoorwaarden ‘Ex Works’, wat betekent dat de klant instaat voor de organisatie en de kosten van het transport. Hij zal zijn hele bestelling dus tot één levering willen beperken, waardoor jij ervoor moet zorgen dat je erg vroeg kan leveren. Sommige klanten vragen ook of je de levering voor jouw rekening wil nemen of werken ook met boetes, indien je hen de producten te laat levert. De seizoenen starten ook vroeger en vroeger, zeker in het buitenland.

Betalingsvoorwaarden

Buiten Europa zijn er veel department stores. Dit kunnen interessante verkooppartners zijn, maar ze zijn erg veeleisend op vlak van administratie en betalingen. Ze leggen hun eigen procedures op aan hun leveranciers en zijn hier niet bepaald flexibel in. Veel van deze department stores werken met consignment voor startende ontwerpers. Dit betekent dat je collectie een plek zal krijgen in de winkel, maar de department store zal je enkel betalen voor de verkochte stuks op het einde van het seizoen, de niet-verkochte stuks sturen ze je terug.

Pers

Het volstaat natuurlijk niet om je collectie in de winkels te krijgen. Het is belangrijk dat je de nodige pr-ondersteuning voorziet om de verkoop ook effectief te stimuleren.

Intellectuele eigendom

Zorg dat je ontwerp voldoende beschermd is voordat je het internationaal aanbiedt. Ga ook na of je merknaam of logo een betekenis heeft in de lokale taal en gemakkelijk uit te spreken is. Dit is iets waar je meteen moet over nadenken bij het ontwikkelen van je merknaam.

Je ontwerp beschermen?

Ontdek er alles over in het onderdeel 'Intellectuele eigendom'

Een internationaal event organiseren

Vergeet nooit de ambassades op de hoogte te brengen van jouw activiteiten en zorg ervoor een internationaal maar ook nationaal publiek aan te trekken, zoals lokale bloggers of influencers.

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.