Landschap

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Wil je helemaal mee zijn met de belangrijkste trends en evoluties in jouw sector, abonneer je dan zeker op de nieuwsbrieven van vakorganisaties en neem deel aan hun netwerkactiviteiten en conferenties. Daarnaast zijn vaktijdschriften, gespecialiseerde websites en sociale media een belangrijke bron van nieuwe kennis en inzichten.

ALGEMEEN

  • Gopress is een persdatabank die 20 nationale kranten, 16 internationale kranten, 82 magazines, 3 persagentschappen en 637 nieuwssites screent, en die je op trefwoorden kan doorzoeken.
  • Dankzij diensten zoals Google Alerts kan je bepaalde trefwoorden instellen (bv. je sector, je expertise, je markt of vakgebied). Zodra hierover iets verschijnt op internet, krijg je een melding.

MODE

Gespecialiseerde media voor mode in Europa zijn onder meer:

  • The Business of Fashion is een Londense blog die in recordtijd uitgroeide tot hét go-to platform voor nieuws en insights over de mode- en luxesector. Jaarlijks publiceert het platform de BoF 500, een lijst met de 500 influentials in de mode van dat moment.
  • FashionUnited is een platform van Nederlandse origine dat ook een Belgische poot heeft en zakelijk modenieuws verzamelt. Je vindt er eveneens een vacaturedatabase. De focus is internationaal, maar er gaat ook veel aandacht naar Nederlands en Belgisch modenieuws.
  • Women’s Wear Daily verscheen oorspronkelijk alleen in print, maar het vaktijdschrift heeft nu een minstens even sterke onlinevariant alsook Vogue Business is het business online platform van het bekende magazine.
  • Retail Detail brengt retailnieuws via een online magazine maar ook allerlei events als de Retail Detail Night waar awards worden uitgereikt.
  • Modemonline publiceert een kalender met alle fashion weeks, beurzen en showrooms.
  • Een breder publiek zal zijn gading vooral vinden in Weekend Knack, en de weekendbijlages van kranten zoals dS MagazineDe Morgen magazine, SabatoNina,... en lifestyletijdschriften zoals FeelingElle België , Marie Claire.

In de modesector zijn er een aantal spelers actief die een programma rond duurzaamheid hebben opgezet:

  • Zo zette Flanders District of Creativity samen met Vlaanderen Circulair en de OVAM Close the Loop op, een platform en begeleidingstraject om modebedrijven de stap naar meer circulariteit te helpen zetten.
  • Ellie.Connect is een digitaal platform en netwerk van en voor spelers die rond circulair textiel en mode werken. Ze organiseren ook opleidingen en maken de podcast ‘Ellie.Talks’.   
  • Fashion Revolution zet inspirerende events en campagnes op rond duurzame mode en brengt verschillende actoren bij elkaar of lanceert interessante projecten naar het grote publiek.
  • Volg en wees actief op de Linkedin-pagina 'Sustainable Fashion & Textiles Belgium', opgezet door Flanders DC en partnerorganisaties uit het hele land en de volledige keten. De pagina is er voor iedereen die werkt aan of geïnteresseerd is in duurzaamheid en circulaire economie en is dé plek om te connecteren, projecten, events, inzichten en initiatieven te delen over dit onderwerp.

Tot slot zijn er ook kenniscentra zoals Centexbel — het  textiel research center en FTI LAB van Hogent — het fashion & textiles innovation lab. Beide doen onderzoek en hebben een schat aan inzichten over materialen en technologieën.

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.