Landschap

Mode, subsector van de “creatieve sector” in Vlaanderen

Mode, subsector van de “creatieve sector” in Vlaanderen

De creatieve sector in Vlaanderen is groot en veelzijdig — hij telt maar liefst twaalf subsectoren: architectuur; audiovisuele industrie; beeldende kunst; communicatie; design; erfgoed; games; gedrukte en digitale media; mode; muziek; nieuwe media en podiumkunsten.

Wat deze sectoren bindt, is dat ze allemaal uiting geven aan een vorm van artistieke/culturele creativiteit of deze creativiteit gebruiken als ‘grondstof’ om functionele producten/diensten te leveren (bv. in het geval van een architect: een gebouw).

Elk van deze subsectoren bestaat op zijn beurt uit een veelheid aan spelers die elk een andere rol vervullen. Daardoor hebben ze elk ook andere (soms tegengestelde) belangen. Grosso modo kan je ze indelen in ‘creatieve’ en ‘ondersteunende’ schakels:

  • creatieve schakels: iedereen die deelneemt aan het creatieproces (de ontwerper, de muzikant, de filmmaker, de auteur, de kunstenaar, …)
  • ondersteunende schakels: iedereen die helpt om het creatieproces te ondersteunen of om de creatie te vermarkten (de producent, de galeriehouder, het management, de winkeluitbater, …)

Dagelijks kom je in aanraking met ‘de creatieve sector’. Je hoeft hiervoor niet eens elke week een museum te bezoeken of een toneelabonnement op zak te hebben.

Het volstaat om ‘s ochtends naar de radio te luisteren, overdag een magazine te doorbladeren of ‘s avonds een film te kijken (zelfs het reclameblok telt mee!). Je moet dan ook vast niet lang nadenken om in te zien dat minstens één van de twaalf creatieve sectoren voor jou persoonlijk van belang is.

Deze sectoren zijn niet alleen van onschatbare maatschappelijke waarde, maar hebben ook een belangrijke economische impact. Volgens de laatste cijfers werken er in Vlaanderen meer dan 225.000 voltijdse equivalenten in de creatieve sector. Ze creëren een toegevoegde waarde van 16,6 miljard euro.. Tot slot toont onderzoek aan dat de creatieve sector heel wat andere sectoren aanzet tot innovatie. Daarom investeert de Vlaamse overheid in de ondersteuning en verdere ontwikkeling van de creatieve sector. Ze doet dit voornamelijk via de beleidsdomeinen economie & innovatie en cultuur.

Wil je weten hoe elke subsector in elkaar zit, hoeveel mensen er in werken of wat de economische waarde ervan is? Op www.creatievesector.be vind je een handig overzicht.

Meer weten?

Ontdek alle cijfers op www.creatievesector.be

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.