Internationaal ondernemen

Strategie: naar het buitenland of niet?

Strategie: naar het buitenland of niet?

Niet alles wat in de design sector ontwikkeld wordt, is geschikt om internationaal te gaan. Misschien doe je het heel goed in België en zal je toch geen succes boeken in het buitenland. En omgekeerd zijn er ook heel wat Vlaamse designers en designbedrijven die het vooral in het buitenland goed doen en bijna niet of veel minder in België.

Onderzoek om te beginnen welke landen design minded zijn, op welke markt jouw product een succes zou kunnen worden. Dat is moeilijker dan het misschien klinkt. Het is namelijk niet omdat de zon altijd schijnt in de Emiraten dat men er tuinmeubelen koopt. Stijlen verschillen ook van land tot land. De inwoners van pakweg Noorwegen of Zweden hebben bijvoorbeeld een heel andere smaak dan Duitsers of Italianen. Gelukkig ligt België centraal in Europa en zijn onze producten toegankelijk voor de meeste Europese landen.

Als je te weten wil komen of je potentieel hebt op de internationale markt die je van plan bent te veroveren, doe je dan ook maar beter wat voorafgaand studiewerk. Dat kan door lokaal mensen in te schakelen die je sector goed kennen of door zelf te gaan prospecteren.

Nog wat tips?

In het artikel '7 tips voor een goed exportplan' geeft Katelijne Mertens (FIT) een aantal basistips

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.