
Administratie en team
Administratie en team
Je bent gestart met je zaak en alle oprichtingsformaliteiten zijn in orde. Dit betekent dat je al een indrukwekkend parcours hebt afgelegd: proficiat!
1 minuut leestijd
Niet alleen heb je de dappere beslissing genomen om een eigen zaak uit te bouwen, je hebt je ook door de opmaak van een businessplan geworsteld — of je bent erdoor gefietst, dat kan natuurlijk ook — en een marketing- en communicatiestrategie bedacht.
Even ademhalen en terugblikken op wat je al verwezenlijkt hebt, is geen overbodige luxe. Want je bent er natuurlijk nog niet. Zelfs na de opstart krijg je met een heel aantal formaliteiten af te rekenen, en sommige daarvan moet je blijvend uitvoeren. In dit onderdeel vind je de nodige informatie om deze taak tot een goed einde te brengen. We leren je meer over de kunst van het boekhouden, het afsluiten van de juiste verzekeringen, je btw-verplichtingen, je belastingen, je personeelsadministratie en, niet te onderschatten: je kasplanning of cashflowplanning.
Hoofdstuk
Van facturatie tot verzekering
Niet leuk, wel noodzakelijk. Welke administratieve verplichtingen zij er en wie kan daar bij helpen.
Je team managen
Hoe vind je de juiste mensen en zorg je voor een goede samenwerking? Met ook de wettelijke regels rond werknemers.
Belastingen
Je kan er niet om heen, dus je weet best alles over welke belastingen er voor jou als ondernemer zijn.
Auteursrecht en belastingen
Even inzoomen op een heel belangrijk fiscaal gunstig regime voor de creatieve sector.
Pensioen en sociale bijdragen
Alles over het sociaal statuut van zelfstandigen.
Financieel beheer
Laat het niet mislopen, hou je financiën goed bij en laat je bijstaan!