
Verkoop
Verkoop
Een sterke creatie maken of een straffe dienst aanbieden, volstaat niet om een bedrijf te runnen. Je moet het werk ook verkocht krijgen. En of je dat nu zelf doet of daar iemand voor inschakelt, een aantal basisprincipes heb je sowieso maar beter onder de knie.
1 minuut leestijd
Een goede verkoop start met de juiste prijs. Vraag je te veel of te weinig, dan kom je ongetwijfeld in de problemen. Je wacht uiteraard niet met je prijszetting tot je aan de effectieve verkoop toekomt: normaal gezien heb je hier al uitgebreid over nagedacht toen je je businessplan maakte. Toch is je prijszetting geen statisch gegeven dat je één keer bekijkt en daarna links laat liggen.
Zit je prijs goed? Dan komt het erop aan een verhaal te vertellen dat jouw doelpubliek niet alleen interesse doet krijgen in je merk, product of bedrijf, maar ook effectief verleidt tot een aankoop. In het beste geval blijft het niet bij die ene aankoop, maar bouw je een trouw klantenbestand op. Marketing en verkoop gaan dan ook hand in hand en moeten op elkaar afgestemd zijn. In dit onderdeel komen de verschillende verkoopstrategieën, -kanalen en -methodieken uitgebreid aan bod.
Naast deze strategieën zijn er ook een aantal ‘tools’ die je helpen om je werk te verkopen. Een belangrijk instrument voor wie ontwerpdiensten wil aanbieden, is het portfolio. Werk je hier ook mee? Lees dan zeker onze do’s en dont’s voor een sterk portfolio.
Hoofdstuk
De juiste prijs
Een correcte prijs op je werk, product of dienst zetten is niet altijd makkelijk. We helpen je op weg.
Rechtstreeks of via een partner verkopen?
Vooral voor designers die producten willen verkopen: ga je dat rechtstreeks naar de eindklant doen (B2C) of via partners (B2B)? Of toch beide?
Rechtstreeks: verkoop aan de eindklant
Je kiest om zelf aan de eindklant te verkopen (B2C)? Hoe pak je dat best aan.
Via partners verkopen
Je wil via partners verkopen (B2B)? Hoe pak je dat best aan.
Offertes
Vooral voor designers die in opdracht werken: tips om een duidelijke offerte te maken.
In opdracht werken
Hoe opdrachten binnenhalen? Van je productportfolio tot een proactieve communicatie-strategie.
Een goed portfolio
Als designer moet je een goed portfolio hebben. Waar moet je op letten?
‘Jezelf verkopen’: netwerken is key
Het gevreesde 'netwerken' is en blijft belangrijk. Enkele tips.
E-commerce
De ins & outs van e-commerce. Vandaag is het online verkopen bijna niet meer weg te denken.