Internationaal ondernemen

Samenwerkingen met partners om internationaal te gaan

Samenwerkingen met partners

Als je internationaal wil ondernemen, maakt de juiste businesspartner een wereld van verschil voor je verkoop.

Enkele mogelijke samenwerkingen op een rijtje...

Productiebedrijven

  • Productiebedrijven. De naam spreekt natuurlijk voor zich, maar wat wel belangrijk is om mee te geven: kijk verder dan België en zoek contact met buitenlandse bedrijven. Wanneer je een buitenlands bedrijf als referentie hebt, zullen Belgische bedrijven je ook sneller aanvaarden. Je kan productiebedrijven benaderen op een beurs (bv. tijdens de Design Week in Milaan), op voorwaarde dat het niet te druk is, of via mail naar hun interesse peilen en een afspraak maken. In Italië bevinden de meeste designbedrijven zich bijvoorbeeld in een vrij kleine regio, waardoor je je bezoeken efficiënt kan plannen.
  • Voor ontwerpers die exclusieve interieurobjecten, tegenwoordig omschreven als 'design art' of 'collectible design', zijn samenwerkingen met buitenlandse galerieën uiterst belangrijk. Je kan in contact komen door deze persoonlijk te benaderen, via de galerie die je in België vertegenwoordigt of door je werk te presenteren op een beurs. Marktstudie is nuttig om na te gaan welke galerieën interessant zijn.
  • Wat andere designbedrijven betreft, geldt het cliché ‘samen sterk’. Om de kosten te drukken, kan je samenwerken met complementaire bedrijven. Dit wil zeggen: samen agenten zoeken, samen op buitenlandse beurzen staan, samen buitenlandse aankopers uitnodigen. Natuurlijk lukt dit moeilijk met rechtstreekse concurrenten, maar je vindt gegarandeerd geschikte partners. Zo ontstond bv. de Antwerp Design Week uit een samenwerking van een aantal Antwerpse designbedrijven.
  • In sommige landen zijn er verkoopagenten die van België hun merk maken. Daarnaast zijn er Belgen die zelf Belgische bedrijven gaan promoten en verdelen, zoals Ernest in New York.
Een goede vertrouwensrelatie met je agent is essentieel. Hij vertegenwoordigt jouw merk in het buitenland. Zorg dus dat je op dezelfde golflengte zit en neem de tijd om de agent helemaal onder te dompelen in je bedrijf, product en bedrijfscultuur.
Ellen Kegels-LNKnits

Met wie je uiteindelijk ook een team vormt: een samenwerking is maar mogelijk wanneer alle partners ervan overtuigd zijn dat ze er iets bij winnen, bijvoorbeeld als ze via de samenwerking een belangrijke omzet kunnen realiseren.

Zodra aan die voorwaarde voldaan is, kan je goede partnerships aangaan om je business te ontwikkelen. Maar het volstaat natuurlijk niet om een overeenkomst af te sluiten en daarna alles over te laten aan je partner. Dit soort samenwerkingen moet je nauw opvolgen vanuit jouw bedrijf en op regelmatige tijdstippen voeden door proactief te communiceren en minstens één keer per jaar de lokale markt te bezoeken. Zo kunnen jullie waar nodig samen de ontwikkelingsstrategie bijsturen.

In China regeert het kortetermijndenken. Elke onderhandeling staat op zichzelf en is keihard. Wat ervoor gebeurd is, telt niet.
Pieter Lesage-Superellipse

Sommige bedrijven die groeien, kiezen er ook voor om alle internationale verkoop rechtstreeks te doen. In sommige gevallen zijn je eigen mensen inderdaad beter geschikt om jou te vertegenwoordigen dan een tussenpersoon. Deze aanpak is veel persoonlijker en laat je toe om sneller te reageren op veranderende situaties. Maar mensen in dienst nemen en een salesteam opbouwen vraagt natuurlijk de nodige investeringen. Afhankelijk van je land van export gelden er verschillende gewoontes in zaken doen.

Informeer je dus op voorhand over mogelijke culturele gevoeligheden.

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.