Onze visie: de kracht van design
Innoveren
met Design
Onze visie

Design helpt verandering en innovatie te ontwerpen bij bedrijven, overheden en de maatschappij in het algemeen. Die rol is nog steeds onderbelicht in Vlaanderen. Daarom hebben we een visierapport gemaakt: hoe drijft design innovatie vooruit. Dit met de input van vijftien designexperts en de hulp van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES en Designregio Kortrijk. Het rapport schetst een gedeelde visie op grensverleggend design, de cruciale rol van designers binnen innovatie en de richting waarin we als ecosysteem willen evolueren.
01 september 2025
3 minuten leestijd
‘design’?
Voor we het over de visie op design kunnen hebben, moeten we kort ingaan op wat we in dit document onder ‘design’ verstaan.
We gebruiken bewust de term ‘design’ boven de term ‘vormgeven’. ‘Design’ legt de nadruk op een bredere betekenis. De term omvat strategie, gebruikservaring en de impact op systemen en processen. We hanteren daarbij de term design als in de 'Impactstudie Design van KPMG'. Zoals je zal zien dekt de term vele ladingen.
Materieel design
- Product Design: Ontwerpen, creëren en/of aanpassen van industriële of consumentenproducten in serie of grotere oplages (bv. een tafel, een verpakkingsmachine, smartphone of een auto).
- Artistiek / Ambachtelijk Design: Ontwerpen en maken van originele werken via ambachtelijke of artistieke technieken als unieke stukken of in kleine oplage (bv. collectible design of ambachtelijke voorwerpen).
Ruimtelijk design
- Ruimtelijk Design: Ontwerpen van menselijke omgevingen, zowel binnen als buiten (bv. Gebouwen, publieke ruimtes of kantoren).
Grafisch design
- Communicatie & Grafisch Design: Creëren van (visuele) inhoud om boodschappen over te brengen via diverse communicatiekanalen (bv. een flyer, posters, huisstijl of website).
- User-interface en Experience Design: Ontwerpen van digitale producten, software, games en belevingen met focus op gebruikerservaring (bv. apps, digitale bezoekerservaringen in musea,...).
Immaterieel design
- Service Design: Ontwerpen of aanpassen van diensten (bv. optimalisatie van klantcontactprocedures bij een helpdesk of bij de lokettenwerking).
- Proces & Strategie Design: Omzetten van visie, doelstellingen en middelen in concrete processen en acties (bv. strategie voor marktintroductie in een bepaalde regio).
- Sociaal / Maatschappelijk Design: Toepassen van ontwerpprincipes op sociale en maatschappelijke uitdagingen zoals inclusie en verbondenheid (bv. technieken om kennisdeling tussen medewerkers of met burgers te bevorderen).
- Speculatief Design: Verkennen van toekomstscenario’s en kritische vragen stellen over technologie, maatschappij en ethiek.
- Systemic Design: Analyseren van complexe systemen en hun verbanden om duurzame, toekomstgerichte oplossingen te ontwikkelen.
Onze visie: design helpt je op vier manieren
Samen met de toonaangevende spelers uit designsector stelden we een 'Visie op design' rapport op. Dit schetst hoe wij kijken naar de rol van design.
Vier design krachten geven mee vorm aan snel veranderende wereld:
- Vormkracht: design als vorm- en functiegever van producten, diensten en ervaringen. De nadruk ligt op het toegankelijk, efficiënt, gebruiksvriendelijk en visueel aantrekkelijk maken.
- Innovatiekracht: design als strategische motor voor duurzame groei en vernieuwing. Het gaat over het ontwerp van concepten en strategieën voor productsystemen, processen, businessmodellen en innovatiestructuren in een organisatie. Dit gaat verder dan het ontwerpen van een specifiek product of dienst.
- Samenkracht: design als verbindende kracht die co-creatie en kennisdeling stimuleert. Hierbij worden gestructureerde processen en acties opgezet om met klanten, doelgroepen of relevante spelers samen tot oplossingen of inzichten te komen.
- Toekomstkracht: design als verkenning en voorbereiding van nieuwe scenario’s en transities. Met tools zoals creative storytelling, foresight strategy en prototyping kunnen designers toekomstbeelden en scenario’s heel tastbaar maken zodat je je daar beter op kan voorbereiden. Of om werknemers, klanten of burgers mee te krijgen in je toekomstvisie.
Deze vier krachten vormen samen het fundament waarop we design in Vlaanderen zien en inzetten. Bedrijven, het beleid en andere maatschappelijke actoren hebben dus op verschillende vlakken baat bij het inschakelen van design.
Download het visierapport voor meer achtergrond.