Marketing en communicatie

Personal branding

Personal branding

Als creatieve ondernemer moet je het vaak hebben van je persoon-als-merk. Bij freelancers en andere eenmansbedrijven vallen bedrijf en persoon haast per definitie samen. Toch vind je het waarschijnlijk lastig om jezelf als een merk te beschouwen. En je bent niet alleen.

Creatives gaan er al te snel vanuit dat het afgeleverde werk wel voor zich spreekt en het wel de aandacht zal trekken die het verdient. Sommigen veronderstellen dat journalisten — eens ze het werk écht begrepen hebben — massaal aan de lijn zullen hangen voor een interview in de weekendbijlage van de (kwaliteits)krant.

Niet dus. Als je als individuele creative aan de bak wil komen, moét je wel over jezelf vertellen. Gelukkig hoef je daarvoor echt geen opgeblazen ego te hebben. Wat je dan wel nodig hebt? Het lef om op een andere manier naar jezelf te kijken. Jij bent dan misschien de naam achter je product of dienst, je valt er natuurlijk niet volledig mee samen. Bekijk je merk eens vanuit het perspectief van je doelgroep: hoe zien zij jouw werk of hoe zouden ze het moeten zien?

Personal branding betekent vooral: je schroom achterwege laten. Ja, je vrienden en familie lezen over je schouder mee, maar laat je daardoor niet tegenhouden om dat persbericht via Twitter te verspreiden of die Facebook-update te posten. Zoals zo vaak is de eerste stap de moeilijkste: begin eraan en verleg je grenzen stelselmatig. Niet per kilometer, maar per meter.

Mensen zijn benieuwd naar wie er achter het verhaal schuilt. En ik probeer op mijn beurt dan ook een hele echte, gewone kant van mezelf te laten zien.
Ellen Kegels-LNKnits

Ook Lectrr heeft een mening over personal branding

De tips van Lectrr rond personal branding

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.