Vlaamse bedrijven positief over de impact van design op innovatie
Vlaamse bedrijven
positief over impact
design op innovatie

Uit een studie van KPMG uit 2022, in opdracht van het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen blijkt dat 75% van de bevraagde Vlaamse bedrijven investeert in design. Ze geven daarbij aan dat design hen heeft geholpen om nieuwe of verbeterde producten/diensten te introduceren, zich te onderscheiden, hun omzet te verhogen, hun marktaandeel te vergroten of nieuwe markten aan te boren.
11 januari 2022
2 minuten leestijd
Design rendeert
Uit eerder Brits onderzoek is gebleken dat bedrijven die investeren in design 25% meer kans maken om innovaties te introduceren. Design kan op verscheidene manieren bijdragen tot innovatie. Digital, product, service en systemic design maken gebruik van design thinking om problemen op te lossen vanuit de noden van de gebruiker (burger of werknemer) en hen via co-creatie te betrekken bij het bedenken en testen van oplossingen.
Uit de studie blijkt dat het merendeel van de bevraagde bedrijven bijzonder tevreden is over hun investeringen in design. 79% tot 88% (afhankelijk van welk type design) van de respondenten stelt dat hun investeringen in design zelfs zullen stijgen in de komende jaren.
Nog ruimte voor verbetering
De studie toont echter ook aan dat er nog ruimte voor verbetering is om het potentieel van design in innovatie te verhogen. Binnen de onderzochte pool aan bedrijven geeft een derde aan immers (nog) niet te investeren in design. De voornaamste redenen hiervoor zijn dat ze geen kennis hebben van het bestaande aanbod van externe designbureaus, dat ze geen nood hebben aan designtoepassingen of -methodieken (wat mogelijks kan betekenen dat ze geen weet hebben van de meerwaarde die design kan bieden aan hun bedrijf) of vanwege het gebrek aan financiële ruimte. Dit laatste blijkt vooral van toepassing bij micro-ondernemingen.
De studie formuleert daarom zes beleidsaanbevelingen: (1) het streven naar een beter begrip van design, (2) het meer bekend maken van het designaanbod in Vlaanderen, (3) het voorzien van financiële ondersteuning om design toe te passen, (4) het uitbouwen van het netwerk van ontwerpers naar een volwaardig ecosysteem, (5) het opnemen van design in diverse opleidingen en (6) het versterken van de coördinatie van design in Vlaanderen.
(*) Dit zijn quotes van bevraagde bedrijven uit de studie
Webinar: De impact van design op innovatie
Wil je meer weten over de impact van design op innovatie en als eerste de studie ontvangen? Bekijk dan het webinar De impact van design op innovatie.
Technologiebedrijf Aloxy deed beroep op Studio Dott om samen de vertaalslag te maken van onderzoek naar een marktconform product en een bijpassende branding van een nieuwe revolutionaire draadloze sensor voor de petrochemische industrie. Het product werd gelauwerd met een Henry van de Velde Gold Award in de categorie Business Innovation.







