7 tips voor een goede about-pagina

7 tips 

voor een 

goede about-pagina

7 tips voor een goede about-pagina
Jezelf of je onderneming voorstellen op je (nieuwe) website lijkt op het eerst gezicht misschien makkelijk, maar je denkt er toch best grondig over na. Op je website krijgt de bezoeker naast een voorstelling van je werk immers ook een (eerste) indruk van jou als persoon of van je bedrijf. Het is daarnaast een belangrijke pagina die vaak wordt bezocht. Waar hou je best rekening mee als je je about-pagina opmaakt? 

Mies Van Roy, Flanders District of Creativity

20 april 2022

4 minuten leestijd

1. Zorg dat essentiële informatie aanwezig is

Wat moet een bezoeker snel te weten komen als hij nog niets over jou of jouw bedrijf weet? Potentiële klanten willen weten of ze aan het juiste adres zijn. Volgende zaken moeten zeker aan bod komen: Wie ben je? Wat doe je precies? Voor wie werk je, welke type van klanten is je doelgroep? Wat maakt je onderscheidend of wat typeert je? Naast deze informatieve gegevens zijn ook contactgegevens als e-mail, telefoonnummer en adres (eventueel met openingsuren) belangrijk. Bezoekers willen vaak weten waar je bureau is gevestigd.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Pjotr

2. Beschrijf of toon wie er achter het werk zit

Beschrijf of toon de mens(en) achter het werk. Elke klant wil graag weten met wie hij precies te maken heeft en dus potentieel zou gaan samenwerken. Wat vinden jij of je team belangrijk, waar halen jullie voldoening uit? Maak het persoonlijk. About-pagina's waarin niet naar iemand wordt gerefereerd, komen altijd wat abstract over. Schrijf de tekst ook in een activerende vorm, met een call-to-action erbij. Heb je een uitgebreid team, dan kan je ook een link maken naar een aparte pagina. Idealiter toon je de mensen ook met een profielfoto.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Vector BROSS.

3. Voeg extra achtergrondinformatie toe

Als je hebt aangegeven wie je bent en wat je doet voor wie, dan kan je ook nog een aantal extra zaken toevoegen, zoals studies, opleidingen, klanten, prijzen, persvermeldingen,... Een pluspunt kan ook zijn om klanten die tevreden waren over de afgelopen samenwerkingen, kort te citeren over hun ervaringen met jou. Voeg enkel zaken toe als ze een meerwaarde aantonen, zo niet laat je ze beter achterwege.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Stephanie Specht.

Illustratie Nina
illustratie © Nina Vandeweghe

4. Integreer een call-to-action

Een call-to-action wil de bezoeker aanzetten een actie te ondernemen, namelijk contact met je opnemen, een offerte opvragen,... Zorg dan ook dat dat makkelijk via deze pagina gaat. Je kan hier ook je socialmedia kanalen vermelden. Verstuur je regelmatig een nieuwsbrief, dan kan je hen hier ook aansporen om daarop in te schrijven.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Verhaert waar een pop-up je aanzet om in te schrijven.

5. Structureer de inhoud

Afhankelijk van hoe uitgebreid je jezelf wil presenteren, kies je voor een aangepaste structuur binnen het design van je website. Hou je het liever eerder beknopt, dan kan je in een doorlopende tekst werken. Is de informatie eerder uitgebreid, deel deze dan op in verschillende blokken. Op die manier krijgen bezoekers heel snel een idee over wat er allemaal te ontdekken valt over jou of je bedrijf.

Een goed voorbeeld vind je op de website van SSNN.

6. Ben je bewust van de eerste indruk

Mensen zijn in eerste instantie op zoek naar heldere informatie. De bezoeker krijgt vaak op deze pagina een eerste indruk van jou of je bedrijf, dus zorg dat het makkelijk leesbaar is in één oogopslag, maar ook dat het hele plaatje klopt en aansluit bij jouw eigen persoonlijkheid en stijl. Mensen gaan op zoek naar merken en bedrijven die aansluiten bij hun persoonlijke waarden en leefwereld. Je positioneert je ook aan de hand van de tone of voice: eerder formeel en high-end mik je op grotere klanten, eerder informeel en laagdrempelig spreek je kleinere klanten aan.

Een goed voorbeeld vind je op de website van Eva Mouton.

7. Zorg dat de pagina steeds up-to-date is

Werk de pagina regelmatig bij wanneer dat nodig is. Niets is zo vervelend als je als potentiële klant of bezoeker merkt dat de pagina niet wordt onderhouden. Zo is het bijvoorbeeld te vermijden dat er medewerkers worden getoond, die er ondertussen niet meer werken. Zorg dus dat de pagina steeds up-to-date is. Dat klinkt wellicht evident, maar in de praktijk lukt dat niet altijd. Plan daarom desnoods regelmatig een moment in om te controleren of alles nog up-to-date is. Deze tip geldt uiteraard voor je volledige site.

Wie ben je als ondernemer, waar sta je voor en waar wil je naartoe? Het zijn geen gemakkelijke vragen om te beantwoorden, maar erover nadenken helpt je om focus te kiezen en keuzes te maken. Ga aan de slag met dit werkboekje

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.