20 to watch: Rosie Antwerp

20 to watch: 

Rosie Antwerp

20 to watch: Rosie Antwerp
Rosie Antwerp is het geesteskind van twee Antwerpse zussen. Met haar elegante en speelse ontwerpen creëert ontwerpster Marie Martens een uniek universum, zus Ellen neemt vooral de zakelijke leiding op zich. Een droomcombinatie.

David Devriendt

23 januari 2023

2 minuten leestijd

Met 20 to watch presenteert Flanders District of Creativity twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Wij blijven altijd authentiek.
Ellen en Marie Martens
20 to watch rosie antwerp
Ellen en Marie Martens

Wat maakt jullie anders dan andere ontwerpers?

Ellen: Heel typerend zijn onze prints die we allemaal zelf tekenen. Die zitten er in de huidige wintercollectie iets minder in, maar een stuk van Rosie Antwerp zal altijd herkenbaar zijn door de coupes en het vrouwelijke erin. Bij ons draait het ook om veel meer dan kleren. Ons Rosie-universum is toch wel uniek.
Marie: Wij trekken iedereen in onze wereld. Overal waar we gaan, maken we foto’s en filmpjes van onszelf. Zo weten mensen wie achter het merk zit en zien ze hoe wij onze creaties zelf dragen. Dat maakt ons merk heel persoonlijk en intiem. Zo authentiek mogelijk blijven vinden wij belangrijk. Ellen en ik zíjn Rosie Antwerp.

C oriane verstraeten
Jools Vest © Oriane Verstraeten
C oriane verstraeten
Colette Dress © Oriane Verstraeten

Hoe houden jullie de balans tussen het artistieke en het zakelijke?

Marie: Ik wil vooral creatief zijn, terwijl Ellen ook het liefst haar eigen ding doet met de zakelijke aspecten. De modeacademie was fantastisch, maar op zakelijk vlak leer je daar niet veel. Van Ellen steek ik het een en ander op, maar ik laat haar vooral doen. We willen ons stilaan richten op het buitenland en dat bepalen we wel samen.

Ellen: Het enige moment waarop het creatieve en het zakelijke samenkomen, is wanneer de ontwerpen gemaakt zijn. We zijn heel gefocust op onze verkoopprijzen en willen dat veel mensen bij ons kunnen shoppen. Soms moet ik dan tegen Marie zeggen dat een ontwerp versimpeld moet worden of een bepaalde stof toch iets te duur is. 

Marie: Als Ellen dat zegt, dan weet ik ook dat het zo is. Zij zou mijn creatieve proces nooit afremmen moest het niet nodig zijn.

Hoe gaan jullie om met duurzaamheid?

Marie: Als jong merk kan je niet negeren wat er in de wereld aan het gebeuren is. We werken zoveel mogelijk met ecologisch verantwoorde stoffen en proberen onze verzendingen zo duurzaam mogelijk te maken. Onze zakjes zijn ook herbruikbaar. Er is altijd ruimte voor verbetering, want duurzaam zijn is vaak ook heel duur. Als onze productie in de toekomst groter wordt, en ons budget meegroeit, kunnen we nog duurzamer worden.

C oriane verstraeten
Nel Debardeur, Elle Skirt © Oriane Verstraeten
C oriane verstraeten
Scottie Vest © Oriane Verstraeten

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.