20 to watch: Otis Verhoeve

20 to watch: 

Otis Verhoeve

Holger font
Hoewel typografie de basis vormt van elk grafisch ontwerp, blijft het een niche. Al vindt Otis Verhoeve er oneindig veel creatieve mogelijkheden in.

Elien Haentjens

03 januari 2024

2 minuten leestijd

Met 20 to watch presenteert Flanders District of Creativity twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Letterontwerpen vergt enorm veel tijd.
Otis Verhoeve
Otis Verhoeve
Otis Verhoeve

Wie is Otis Verhoeve?

  • studeerde grafisch ontwerp aan LUCA School of Arts Gent
  • volgde nadien een opleiding letterontwerp aan Plantin - Instituut voor Typografie
  • laat zich graag inspireren door historische lettertypes

Tijdens mijn studie grafisch ontwerp ontdekte ik een voorliefde voor typografie. Letters vormen de basis van elk grafisch ontwerp. Hoewel ze bij de meeste grafici ondergeschikt zijn aan het beeld, kan je perfect een ontwerp met louter typografie maken. Een verzorgde typografie tilt elk ontwerp naar een hoger niveau. Daarom hecht ik veel belang aan de functionaliteit en maak ik mijn families zo uitgebreid mogelijk. Ik vind het fijn om letterfamilies te creëren en te zien hoe andere ontwerpers er creatief mee aan de slag gaan.

Holger font
Holger font
LD Family font
LD Family font

Bij typografie gaan esthetiek en techniciteit hand in hand. Hoewel typografie an sich amper verandert, komen er voor digitale dragers constant nieuwe technieken en tools bij, bijvoorbeeld om variabele fonts te maken of letters te animeren. Je moet constant op de hoogte blijven, zeker voor de digitale toepassingen. Al ligt de echte magie voor mij in drukwerk. De schaal en tactiliteit hebben een sterke invloed op de esthetiek. Ik vind het boeiend om te zoeken naar manieren waarop je composities van tekst en beeld zo interessant en gestructureerd mogelijk kan maken. Zeker bij een boek is dat cruciaal.

Smos & Baby Bee: Party Flyers And More
Smos & Baby Bee: Party Flyers And More

Dat typografie een nichediscipline is, maakt het niet altijd eenvoudig. Bovendien werk ik vooral voor de muziek- en clubbingsector, waar budgetten vaak beperkt zijn. Tegelijk vergt letterontwerpen enorm veel tijd en is het niet altijd even eenvoudig om die te valideren. Daarom kan ik nu nog niet fulltime leven van mijn werk als letterontwerper. Al werk ik aan verschillende letterfamilies voor het Nederlandse platform Wisetype en het Franse Blaze Type. Van zodra die te koop zijn, vormen ze een doorlopend passief inkomen.

Smos & Baby Bee: Party Flyers And More
Smos & Baby Bee: Party Flyers And More

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.