20 to watch: Mass Lee
20 to watch:
Mass Lee

23 januari 2023
2 minuten leestijd
Met 20 to watch presenteert Flanders District of Creativity twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Wat maakt jullie anders dan andere ontwerpers?
Josefine: We studeerden juweelontwerp aan de Academie in Antwerpen. We maakten toen grote sculpturale kunstwerken die allesbehalve draagbaar waren. Die passie injecteren we in ons eigen merk. We willen conceptuele kunst draagbaarder, alledaagser en toegankelijker maken voor een breder publiek. Ook onze combinatie van Koreaans en Fins is vrij uniek. Wij kennen zelf geen enkel ander merk die die twee culturen samenbrengt. Veel van de maaktechnieken en designideeën vinden hun oorsprong in onze achtergrond.
Dabin: Na twee jaar enkel juwelen maken we nu ook kunstobjecten die een verhaal vertellen. Daarmee willen we mikken op een hoger segment en samenwerken met galerijen en kunstbeurzen. We willen ons niet beperken in onze creativiteit en ook op businessvlak houdt het steek.
Wat is de grootste uitdaging in jullie werk?
Josefine: We zijn juwelenontwerpers maar geen marketingexperten. We maken onze creaties helemaal van nul en kennen het product door en door. Daarom kunnen we face to face met onze klanten, in onze boetiek in Antwerpen, heel goed communiceren. Maar met social media en SEO (zoekmachine-optimalisatie, red.) is dat een ander verhaal. Je moet wereldwijd een connectie zien te maken, en dat is soms heel moeilijk te vatten vanuit je eigen atelier of winkel.
Dabin: We willen internationaal groeien en dromen ook van een winkel in Helsinki en Seoul, onze geboortesteden.
Hoe gaan jullie om met duurzaamheid en technologie?
Josefine: Alles wat we creëren, is gemaakt in Antwerpen. We hebben de luxe om in zo’n centrale hub te zitten en niets van onze productie komt van verder dan vijf kilometer. Ons zilver halen we uit een metaalraffinaderij in Antwerpen. Met technologie zijn we iets minder bezig. Wij zetten liever de maaktradities en de skills die er vooral in Antwerpen nog zijn in de verf.
