20 to watch: Judassime

20 to watch: 

Judassime

20 to watch: Judassime
Judassime is het alter ego van de non-binaire Benjamin Voortmans. Hun performanceproject groeit stilaan uit tot een volwaardig label. De focus ligt op semicouture met een duister kantje maar er komt ook ready-to-wear.

David Devriendt

03 januari 2024

2 minuten leestijd

Met 20 to watch presenteert Flanders District of Creativity twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Ik kijk naar een realiteit die niet iedereen wil zien.
Judassime
© Lena Ramzani
© Lena Ramzani

Wie is Judassime?

  • werd opgericht in 2020
  • bekende fans zijn Tom Eerebout (stylist Lady Gaga en Rita Ora) en Walter Van Beirendonck
  • zal met streetstyleicoon Julia Fox samenwerken voor de ready-to-wear

Judassime is een veilig dak om mijn merk en alles wat ik als kunstenaar maak uit te drukken. In het derde middelbaar had ik altijd ruzie met mijn godsdienstleraar over hoe mensen vaak weglopen van de werkelijkheid en zich liever verschuilen in de religie. Op een gegeven moment zei een klasgenoot: je bent zo’n Judas. Dat resoneerde met mij en mijn blik op deze wereld. Ik kijk naar een realiteit die niet iedereen wil zien en schep een vrije ruimte voor mezelf en andere mensen om zich op hun eigen manier gesterkt te voelen.

© Sieme Hermans
© Sieme Hermans
© Sieme Hermans
© Sieme Hermans

Met mijn merkverhalen en performancekunst snijd ik ontroerende onderwerpen aan die in deze maatschappij vaak doodgezwegen worden. Met Judassime kan ik de complexe schoonheid van het onbekende vatten. Mijn nieuwste collectie ‘The Wrong Deal’ gaat over de glorificatie van het misbruik van de vrouwenfiguur in het oude Hollywood. Die diepe verhalen leunden dicht aan bij mijn emoties en ik moest iets ontwerpen dat daar trouw was en een soort kracht teruggeven aan die sterke figuur. Veel merken creëren op basis van een trend of wat goed verkoopt. Ik ontwerp eerder vanuit een emotionele plek.

© Flavien S
© Flavien S
© Flavien S
© Flavien S

Mijn weg om hier te geraken was niet de gemakkelijkste, maar ik heb gevochten voor wat ik vandaag bezit. Hoewel ik soms ‘s avonds in een restaurant werk en in het weekend in een club optreed om mijn stoffen te kunnen betalen, zal ik nooit opgeven om mijn eigen universum vorm te geven. Met ready-to-wear die binnenkort het levenslicht zal zien, hoop ik Judassime te helpen groeien en zijn eigen financiële ondersteuningssysteem te geven. Mijn merk is een volledig geconstrueerde identiteit waarbij semicouture en read- to-wear perfect gecombineerd zullen worden.

© Flavien S
© Flavien S
© Flavien S
© Flavien S

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.