20 to watch : Home Studyo
20 to watch:
Home Studyo

Met Home Studyo lanceerde Mathieu Van Damme in 2024 een Belgisch interieurmerk. Hoewel hij tonnen ervaring heeft met gelimiteerde kunstedities, daagt de meer grootschalige designproductie hem elke dag opnieuw uit.
01 december 2025
2 minuten leestijd
Met 20 to watch presenteert Flanders District of Creativity twintig opkomende talenten, die hun eerste stappen hebben gezet in de design- of modewereld. Wij geloven dat ze het in de toekomst nog veel verder zullen schoppen.

Wie is Mathieu Van Damme ?
- richtte twintig jaar geleden Case Studyo, dat kunstobjecten uitbrengt
- heeft wereldwijd al 145 verdeelpunten voor Home Studyo
- is partner in de Parijse galerie Longstoryshort
Al vijftien jaar speelde ik met de idee voor Blow Up, een collectie inflatable objecten uit keramiek. Daarmee lanceerde ik een jaar geleden het interieurmerk Home Studyo. Sindsdien leer ik elke dag bij. Zo heb je de branding van je product minder in de hand als je samenwerkt met winkels, en moet ik daar nog sterker op inzetten. Of willen we het assortiment verder uitbreiden met toegankelijkere producten, die mensen de kans geven om ons te leren kennen.

Ook het opschalen van de productie en het bedrijf vraagt een specifieke knowhow. Daarom heb ik een deel van de aandelen verkocht. Terwijl ik vroeger een controlefreak was, leer ik nu loslaten. Ook de meer commerciële kant van het merk zoals de prijszetting, de marges of de productiekosten zijn bij Home Studyo niet langer een taboe. Gelukkig kunnen we terugvallen op een netwerk van kwalitatieve producenten.

In de kleurrijke, vrolijke objecten voor dagelijks gebruik vloeien design, kunst en grafisch ontwerp naadloos in elkaar over. Ze vormen een humoristische knipoog naar onze kindertijd, en de overvloed aan plastiek. Dat ik erin geslaagd ben om de beelden uit mijn hoofd te vertalen naar fysieke objecten, vind ik magisch. De visuele aantrekkingskracht geeft onze producten een sterke identiteit.







