
Wat is de impact van de nieuwe EU-textielstrategie voor modebedrijven?
Eind maart lanceerde de Europese Commissie de langverwachte nieuwe EU-strategie voor duurzaam en circulair textiel. Dit beleid zal een grote impact hebben op modebedrijven. In dit webinar krijg je zicht op de inhoud van de strategie en wanneer deze nieuwe richtlijnen in werking treden.
Geupdate: 07 augustus 2025
De EU-strategie wil inzetten op een duurzamere (oa.) modesector door de wetgeving met betrekking tot de productie en consumptie van textiel aan te passen. Er komen nieuwe ontwerpeisen, een regelgeving voor greenwashing, regels om overproductie en overconsumptie tegen te gaan en andere initiatieven die een grote impact zullen hebben op modebedrijven.

Algemeen kader en implementatie
Sofie Bouteligier (hoofd van de International Policy Unit bij OVAM) licht het algemene kader en de implementatie van de textielstrategie toe, waaronder de initiatieven rond due diligence en Extended Producer Responsability (EPR).

Nieuwe ecodesign vereisten
Bérénice Huet (FOD Volksgezondheid/SPF Santé Publique) gaat in op de strategie met betrekking tot de nieuwe ecodesignvereisten.

Regulering van greenwashing
Davy Liebens (FOD/SPF Economie) heeft het over de (controles op de) regulering van greenwashing. Hij werkt als inspecteur-auditeur bij de Belgische Economische Inspectie binnen de eenheid Internettoezicht, waar hij de handhaving van de consumentenrechten op het internet controleert. In die rol analyseert hij dus ondermeer de websites van modebedrijven om na te gaan of zij zich niet schuldig maken aan oneerlijke handelspraktijken. Sinds 2021 wordt daarbij ook aandacht besteed aan greenwashing, en recent zijn zo al heel wat Belgische modebedrijven aan een audit onderworpen. Davy gaat in op de verwachte nieuwe Europese regelgeving rond greenwashing, maar we vroegen hem ook om ons wat meer te vertellen over deze controles.

Q&A
In de uitgebreide Q&A kwamen nog een heel aantal vragen aan bod, oa. over de concrete deadlines en over het gebruik van duurzaamheidslabels in je communicatie.
