webinar
Algemeen

Kan je zomaar bestaande producten gebruiken om nieuwe producten te ontwerpen?

De laatste jaren is upcycling in een stroomversnelling gekomen. De behoefte om duurzamer om te gaan met materialen en richting een meer circulaire economie te evolueren, liggen aan de oorsprong hiervan. Wat is upcycling juist? Kan je zomaar bestaande producten gebruiken om nieuwe producten te ontwerpen? Wat met de intellectuele eigendomsrechten die de bestaande ontwerpen beschermen?

In dit webinar gaan we samen met Judith Bussé dieper in op het auteurs-, merken- en modellenrecht en de invloed ervan op upcycling aan de hand van voorbeelden. We bekijken ook de EU-wetgeving en in het bijzonder de komende Ecodesign Verordening en implementatie van de UPV (Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid) of EPR. Daarnaast hebben we ook een getuigenis van Zoë de Cock.

Sprekers

Judith heeft een grote interesse in duurzaamheid in design en mode en volgt de Europese strategie rond milieu, maatschappij en bestuur in detail op.

Renée streeft naar een zero-waste productie en gebruikt bestaande stukken en stoffen om nieuwe unieke kledingstukken te creëren.

advocate bij EDSON en gespecialiseerd in intellectuele eigendom en Europees recht

Judith heeft een grote interesse in duurzaamheid in design en mode en volgt de Europese strategie rond milieu, maatschappij en bestuur in detail op.

founder van Renée

Renée streeft naar een zero-waste productie en gebruikt bestaande stukken en stoffen om nieuwe unieke kledingstukken te creëren.

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.