tool
Business Model Canvas

Business Model Canvas

Bouw een businessmodel of vernieuw je huidige model in 9 bouwstenen.

Download het Business Model Canvas

Jouw creatieve concept staat of valt met een even sterk uitgewerkt businessmodel. Zelfs als jouw concept relatief eenvoudig is, moet het aangedikt worden tot een volledige en haalbare business. Je moet op zoek naar mensen die in jouw creatie geïnteresseerd zouden kunnen zijn, naar partners die het mee in de markt willen zetten, enzovoort. Het Business Model Canvas van Alex Osterwalder laat toe om jouw onderneming met slechts negen basisbouwstenen te omschrijven.

Thumbail Business Model Canvas

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

Een pagepart toevoegen Afbeelding in twee kolommen Andere artikels lezen Anker Audio Remote Audio Button Blokken Idee-blokken Blokken Filter Idee-blokken Filter Blokken met links Call to action Call to action met afbeelding rechterkant Dubbele call to action Code Delen Download Gidsen Header Afbeelding Inhoudstafel Inschrijven op de nieuwsbrief Intro tekst Lees ook volgende pagina's Lijn Link Lijst Nieuwste artikels Quote Recente activiteiten Recente artikels Spotlight Tekst Thema's Tool Tools en templates ToTop Vacatures Vacature Links Video Waarschuwing ZohoForm Beeldenreeks Ons team Contact Download gids

  • Klantsegmenten zijn alle mensen en organisaties waarvoor je waarde creëert. Naast betalende klanten bevat deze groep ook gewone gebruikers.
  • Onder de Waardepropositie verstaan we al jouw producten en diensten die waarde creëren voor klanten.
  • Kanalen omvatten de manieren waarop je contact houdt en communiceert met jouw klanten.
  • Het segment Klantrelaties spreekt wellicht voor zich: dit zijn alle soorten relaties die je opbouwt met jouw klanten.
  • Inkomstenstromen verwijst naar hoe jouw onderneming winst genereert met zijn producten en diensten.

Deze eerste vijf bouwstenen van het Business Model Canvas worden ook wel de 'frontstage' van het businessmodel genoemd. Het is dat deel van jouw onderneming waarmee klanten in contact komen. De vier andere bouwstenen vormen de 'backstage' van jouw businessmodel. Ze beslaan alles wat je nodig hebt om jouw beloftes aan de klant te kunnen waarmaken.

  • Belangrijkste hulpmiddelen zijn de mensen en de infrastructuur die onmisbaar zijn in jouw businessmodel.
  • De bouwsteen Kernactiviteiten is gereserveerd voor de belangrijkste activiteiten van jow bedrijf, die de waardepropositie realiseren.
  • Belangrijkste partners zijn die partners die jou helpen om waarde af te leveren aan de klant. In een typisch scenario nemen partners alle aspecten die je niet zelf bezit (kernactiviteiten en hulpmiddelen) voor hun rekening.
  • Kostenstructuur duidt op de belangrijkste kosten binnen het businessmodel. Het is aan te raden om dit deel van het Business Model Canvas te bewaren voor het einde, want om de kosten te kunnen bepalen, heb je een goed overzicht van alle andere bouwstenen nodig.

 

Meer info over het Business Model Canvas van Alex Osterwalder

INNOVEREN

MET

DESIGN

Hvdv25 Verde Kineti Core 3

Innovatie begint met design

Flanders District of Creativity werkt mee aan een toekomst gebouwd op doordacht design. Want ontwerpen — van producten en diensten tot strategieën en visies — is vorm geven aan de wereld. Een betere.

We tonen je hoe design kan helpen om kansen te vinden. En connecteren je met de juiste design- en innovatiepartners. Zij helpen jou met het ontwerpen van producten, diensten en systemen die een antwoord bieden op jouw uitdagingen. En met ze slim in de markt te zetten of om echte verandering te brengen.