
Business Model Canvas
Bouw een businessmodel of vernieuw je huidige model in 9 bouwstenen.
Download het Business Model CanvasJouw creatieve concept staat of valt met een even sterk uitgewerkt businessmodel. Zelfs als jouw concept relatief eenvoudig is, moet het aangedikt worden tot een volledige en haalbare business. Je moet op zoek naar mensen die in jouw creatie geïnteresseerd zouden kunnen zijn, naar partners die het mee in de markt willen zetten, enzovoort. Het Business Model Canvas van Alex Osterwalder laat toe om jouw onderneming met slechts negen basisbouwstenen te omschrijven.
Geupdate: 11 augustus 2025

De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Een pagepart toevoegen Afbeelding in twee kolommen Andere artikels lezen Anker Audio Remote Audio Button Blokken Idee-blokken Blokken Filter Idee-blokken Filter Blokken met links Call to action Call to action met afbeelding rechterkant Dubbele call to action Code Delen Download Gidsen Header Afbeelding Inhoudstafel Inschrijven op de nieuwsbrief Intro tekst Lees ook volgende pagina's Lijn Link Lijst Nieuwste artikels Quote Recente activiteiten Recente artikels Spotlight Tekst Thema's Tool Tools en templates ToTop Vacatures Vacature Links Video Waarschuwing ZohoForm Beeldenreeks Ons team Contact Download gids
- Klantsegmenten zijn alle mensen en organisaties waarvoor je waarde creëert. Naast betalende klanten bevat deze groep ook gewone gebruikers.
- Onder de Waardepropositie verstaan we al jouw producten en diensten die waarde creëren voor klanten.
- Kanalen omvatten de manieren waarop je contact houdt en communiceert met jouw klanten.
- Het segment Klantrelaties spreekt wellicht voor zich: dit zijn alle soorten relaties die je opbouwt met jouw klanten.
- Inkomstenstromen verwijst naar hoe jouw onderneming winst genereert met zijn producten en diensten.
Deze eerste vijf bouwstenen van het Business Model Canvas worden ook wel de 'frontstage' van het businessmodel genoemd. Het is dat deel van jouw onderneming waarmee klanten in contact komen. De vier andere bouwstenen vormen de 'backstage' van jouw businessmodel. Ze beslaan alles wat je nodig hebt om jouw beloftes aan de klant te kunnen waarmaken.
- Belangrijkste hulpmiddelen zijn de mensen en de infrastructuur die onmisbaar zijn in jouw businessmodel.
- De bouwsteen Kernactiviteiten is gereserveerd voor de belangrijkste activiteiten van jow bedrijf, die de waardepropositie realiseren.
- Belangrijkste partners zijn die partners die jou helpen om waarde af te leveren aan de klant. In een typisch scenario nemen partners alle aspecten die je niet zelf bezit (kernactiviteiten en hulpmiddelen) voor hun rekening.
- Kostenstructuur duidt op de belangrijkste kosten binnen het businessmodel. Het is aan te raden om dit deel van het Business Model Canvas te bewaren voor het einde, want om de kosten te kunnen bepalen, heb je een goed overzicht van alle andere bouwstenen nodig.
Meer info over het Business Model Canvas van Alex Osterwalder