Prijszetting en offerte-opmaak: de tips van Lauren Grusenmeyer
Prijszetting en offerte-opmaak:
De tips van Lauren Grusenmeyer

Prijszetting en offerte-opmaak: hoe pak je dat best aan als grafisch ontwerper? Wij vroegen het aan ontwerper Lauren Grusenmeyer. Ze had het onder meer over vaste tarieven versus uurprijzen en hoe het type van opdracht en opdrachtgever mee je prijs bepaalt. Ze gaf ook haar do's en don'ts mee bij het contact met de klant en besprak in detail hoe je best een offerte opmaakt. Ontdek er meer over in deze korte video’s.
06 september 2021
1 minuut leestijd
Lauren Grusenmeyer heeft ondertussen zo’n tien jaar ervaring als grafisch ontwerper. In 2016 richtte ze Bureau Grusenmeyer op, waar ze de focus legt op de ontwikkeling van visuele identiteiten voor zowel culturele als commerciële instellingen.
De prijszetting
Er bestaan grote prijsverschillen afhankelijk van het type opdracht: boek, logo, website, enz. Voor bepaalde opdrachten kan je met minimumprijzen werken.

Was is de deadline van het project? Hoe omvangrijk is de opdracht? Is het kader waarin je moet werken reeds bepaald? En hoe graag wil de opdracht doen?

Is de opdrachtgever een privé-persoon, een kmo, een overheidsinstelling of een groot bedrijf? Wat is je relatie tot deze potentiële klant? En wat met vrienden en collega's?

De no-go's van Lauren:
Voor Lauren zijn er een aantal zaken waarop ze altijd let bij de start van of tijdens een samenwerking.

De core values van Lauren:
Lauren werkt in haar praktijk volgens een aantal kernwaarden.

Hoe maak je een professionele offerte op?
Welke gegevens zijn verplicht op een offerte en welke zijn optioneel? Hoe gedetailleerd stel je je offerte best op? En wat met de algemene voorwaarden?

Nog enkele tips
Bekijk hier de volledige presentatie van Lauren Grusenmeyer:
