Op zoek naar een superdiverse toekomst

Namahn begeleidde Integratiepact bij het opstarten en versterken van 12 pilootprojecten die
superdiversiteit en solidariteit bevorderen. Via co-creatie, samenwerking en strategische
omkadering werden ideeën duurzaam verankerd in organisaties.

Context
Over de opdrachtgever
Integratiepact vzw: een organisatie die inzet op meer inclusie en gelijke kansen in de samenleving.
Over de Partners
shifN: een advies- en innovatiebureau dat organisaties begeleidt in digitale en maatschappelijke transities.
Alter.Today: een technologiebedrijf dat digitale tools ontwikkelt om sociale uitdagingen aan te pakken.
Over het ontwerpbureau
Nahman is een human-centred design agency.
Ze co-creëren innovatieve ontwerpen die mensen en organisaties in staat stellen om te groeien en bloeien.
De designuitdaging
Hoe kan je organisaties en hun partners helpen om beter samen te werken in een steeds diversere samenleving, en nieuwe ideeën zo te ondersteunen dat ze uitgroeien tot blijvende projecten die solidariteit versterken?
Superdiversiteit versterken door co-creatie en samenwerking
Van ontwerpproces tot eindresultaat
Namahn startte met het creëren van draagvlak bij middenveld en politiek. In
co-creatieworkshops werden interventies ontworpen om superdiversiteit en solidariteit te
versterken. Daarna ondersteunde Namahn de oprichting van een lerend netwerk, zorgde
voor strategische omkadering en hielp interventies te verduurzamen. Het traject resulteerde
in 12 pilootprojecten, waarvan meerdere structureel werden ingebed.
De kracht van design
- Innovatiekracht: Design draagt bij aan het toepassen van nieuwe technologieën, het vormgeven van concepten en ontwerpen van strategieën voor o.a. producten, systemen, processen en businessmodellen.
- Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering.
Toekomstverkennende kracht: Designers maken gebruik van tools zoals creative storytelling, foresight strategy en prototyping waarmee ze je samen gidsen door de creatie en verkenning van toekomstbeelden, -scenario’s en -visies.
Waardecreatie voor opdrachtgever
- Imago & branding: Versterking reputatie door duurzame, innovatieve en klantgerichte oplossingen, storytelling rond designimpact
- Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij designthinking en co-creatie
- Risicomanagement: Anticiperen op toekomstige trends en regelgeving via toekomstgericht ontwerp
Waardecreatie voor eindgebruiker
- Toegankelijkheid: Voor iedereen, voor mensen met beperkingen of specifieke behoeften.
- Emotionele & Culturele Waarde: Verbindt door esthetiek, identiteit en betekenisvol gebruik.
- Educatie & Empowerment: Versterkt kennis, inzicht en zelfstandigheid van de gebruiker.