Looking for English? Read more about us here. Or you could use a built-in browser translator. Here's how.

Case

Klantgericht werken aan de kern van KdG

IMG 9618
Projectnaam
Service design traject samenwerken aan klantgerichte ondersteunende diensten
Ontwerpbureau/designer(s)
The Argonauts
Opdrachtgever(s)
Karel De Grote Hogeschool

De ondersteunende diensten van Karel de Grote Hogeschool kampten met inefficiëntie, onduidelijke rollen en een gebrek aan klantgerichtheid. Studenten en medewerkers ervaarden een gebrek aan samenhang in de communicatie, terwijl interne processen vaak vastliepen in silo’s. Met dit traject wil KdG toewerken naar een duidelijke klantenvisie en de duurzame implementatie van klantgerichte processen.

IMG 9615

Context 

 

Over de opdrachtgever 

Karel de Grote Hogeschool (KdG) is een Antwerpse hogeschool die opleidingen aanbiedt in verschillende vakdomeinen en sterk inzet op praktijkgericht onderwijs, onderzoek en samenwerking met het werkveld.

Over het ontwerpbureau 

The Argonauts is een Belgisch adviesbureau dat organisaties ondersteunt bij innovatie, ontwerp en verandering. Ze helpen bedrijven om nieuwe ideeën te ontwikkelen en duurzaam resultaat te bereiken door onderzoek, begeleiding, service- en productontwerp en training.

De designuitdagingen 

De designuitdaging ligt in het herontwerpen van de ondersteunende diensten om meer efficiëntie, duidelijkheid en klantgerichtheid te bereiken.  

IMG 9620

Van ontwerpproces tot eindresultaat

In een gefaseerd traject analyseerden we via bevragingen en workshops hoe KdG haar ondersteunende diensten klantgerichter kon maken. Op basis van een enquête bij ruim 1.700 respondenten brachten we knelpunten in communicatie en samenwerking in kaart. In co-creatiesessies ontwikkelden we een gedeelde klantenvisie, strategische acties en concrete concepten. Met customer journey mapping werden interne en externe processen geanalyseerd en geprioriteerd. Intussen werd draagvlak gecreëerd via visieworkshops en zijn de eerste pilootprojecten in voorbereiding. Een centrale kennisbibliotheek en coaching van CJ-owners zorgen voor een duurzame verankering binnen de organisatie.

DE KRACHT VAN DESIGN:

  • Design als innovatiekracht: Deze kracht draagt bij aan nieuwe technologieën, concepten en strategieën voor productsystemen, processen en businessmodellen. 

 

WAARDECREATIE VOOR DE OPDRACHTGEVER: 

  • Imago & branding: Versterking van klantloyaliteit, reputatie en impact door duurzame, innovatieve en klantgerichte oplossingen, storytelling en merkidentiteit.

 

Waardecreatie voor eindgebruiker: 

  • Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik. 

HOOFDKWARTIER VOOR

DESIGN & MODE

IN VLAANDEREN

HOOFDKWARTIER

VOOR

DESIGN & MODE

IN VLAANDEREN

IN SAMEnwerking met

Vlaio logo