Klantgericht werken aan de kern van KdG

De ondersteunende diensten van Karel de Grote Hogeschool kampten met inefficiëntie, onduidelijke rollen en een gebrek aan klantgerichtheid. Studenten en medewerkers ervaarden een gebrek aan samenhang in de communicatie, terwijl interne processen vaak vastliepen in silo’s. Met dit traject wil KdG toewerken naar een duidelijke klantenvisie en de duurzame implementatie van klantgerichte processen.

Context
Over de opdrachtgever
Karel de Grote Hogeschool (KdG) is een Antwerpse hogeschool die opleidingen aanbiedt in verschillende vakdomeinen en sterk inzet op praktijkgericht onderwijs, onderzoek en samenwerking met het werkveld.
Over het ontwerpbureau
The Argonauts is een Belgisch adviesbureau dat organisaties ondersteunt bij innovatie, ontwerp en verandering. Ze helpen bedrijven om nieuwe ideeën te ontwikkelen en duurzaam resultaat te bereiken door onderzoek, begeleiding, service- en productontwerp en training.
De designuitdagingen
De designuitdaging ligt in het herontwerpen van de ondersteunende diensten om meer efficiëntie, duidelijkheid en klantgerichtheid te bereiken.

Van ontwerpproces tot eindresultaat
In een gefaseerd traject analyseerden we via bevragingen en workshops hoe KdG haar ondersteunende diensten klantgerichter kon maken. Op basis van een enquête bij ruim 1.700 respondenten brachten we knelpunten in communicatie en samenwerking in kaart. In co-creatiesessies ontwikkelden we een gedeelde klantenvisie, strategische acties en concrete concepten. Met customer journey mapping werden interne en externe processen geanalyseerd en geprioriteerd. Intussen werd draagvlak gecreëerd via visieworkshops en zijn de eerste pilootprojecten in voorbereiding. Een centrale kennisbibliotheek en coaching van CJ-owners zorgen voor een duurzame verankering binnen de organisatie.
DE KRACHT VAN DESIGN:
- Design als innovatiekracht: Deze kracht draagt bij aan nieuwe technologieën, concepten en strategieën voor productsystemen, processen en businessmodellen.
WAARDECREATIE VOOR DE OPDRACHTGEVER:
- Imago & branding: Versterking van klantloyaliteit, reputatie en impact door duurzame, innovatieve en klantgerichte oplossingen, storytelling en merkidentiteit.
Waardecreatie voor eindgebruiker:
- Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.







