Interactieve publieksbevraging op openbare plaatsen

CDK is een bevragingsplatform bestaande uit interactieve publieke beeldschermen. Deze beeldschermen tonen een reeks van meerkeuzevragen die voorbijgangers vrijwillig kunnen oplossen via intuïtieve drukknoppen.

Context
Over het partnership
Citizen Dialog Kit is gestart aan Research[x]Design van KU Leuven . Het platform is inmiddels uitgegroeid tot een spin-off, dankzij de technische expertise van DistriNet (KU Leuven) en de kennis rond participatief design van Intermedia (LUCA School of Arts).
De designuitdaging
Hoe verzamel je representatieve en kwalitatieve feedback van een brede en diverse groep mensen, zonder de drempels die traditionele workshops, online surveys en technologische of taalkundige barrières met zich meebrengen?
Van ontwerpproces tot eindresultaat
Citizen Dialog Kit (CDK) werd iteratief ontwikkeld met beperkte middelen en groeide via KU Leuven-financiering en samenwerking met LUCA School of Arts en Computerwetenschappen uit tot een robuust systeem. De interdisciplinaire aanpak maakt CDK uniek als spin-off. Vandaag zetten steden, gemeenten, provincies en organisaties CDK in voor bevragingen die meer en andere mensen bereiken en waardevolle inzichten opleveren. Met batterijen en draadloos netwerk kan informatie worden verzameld op plaatsen waar dit anders technisch onmogelijk of onpraktisch is.
De kracht van design
- Vorm- en functiegevende kracht: Design staat nooit alleen en regisseert steeds een samenspel tussen vorm en functie, waardoor producten, diensten en ervaringen niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
- Innovatiekracht: Design draagt bij aan het toepassen van nieuwe technologieën, het vormgeven van concepten en ontwerpen van strategieën voor o.a. producten, systemen, processen en businessmodellen.
- Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering.
Waardecreatie voor opdrachtgever
- Kostenbesparing: Energiereductie, materiaalhergebruik, efficiëntere productieprocessen, minder afval, lagere onderhoudskosten
- Marktuitbreiding: Nieuwe klantsegmenten bereiken, verbreden van marktaandeel, versterken van klantloyaliteit en vertrouwen
- Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij designthinking en co-creatie
- Risicomanagement: Anticiperen op toekomstige trends en regelgeving via toekomstgericht ontwerp
Waardecreatie voor eindgebruiker
- Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.