Toolbox en living labs voor gezondere schoolomgevingen

Namahn ontwikkelde samen met Stad Antwerpen een toolbox om scholen te helpen
luchtvervuiling te verminderen. In vijf living labs werden 47 acties getest, met merkbare
verbeteringen en meer bewustwording.

Context
Over de opdrachtgevers/ partners
Stadslab 2050: het innovatie- en experimentatielab van Stad Antwerpen dat samen met bewoners, bedrijven en organisaties werkt aan duurzame stadsoplossingen.
Stad Antwerpen: de lokale overheid die instaat voor het bestuur en de ontwikkeling van de stad Antwerpen en haar inwoners.
Over het ontwerpbureau
Nahman is een human-centred design agency.
Ze co-creëren innovatieve ontwerpen die mensen en organisaties in staat stellen om te groeien en bloeien.
De designuitdaging
Hoe kunnen we scholen ondersteunen om luchtvervuiling te verminderen en bewustwording te vergroten, door hen praktische tools en samenwerkingen aan te reiken die leiden tot meetbare verbeteringen in de luchtkwaliteit rond scholen?

Van ontwerpproces tot eindresultaat
Namahn ontwikkelde in een eerste fase een toolbox voor scholen, met een luchtkwaliteitsscan en praktische maatregelen. In een tweede fase werden binnen de stad informele samenwerkingen tussen diensten gestimuleerd om luchtkwaliteit structureel mee te nemen bij schoolbouw en -verplaatsing. In vijf living labs testten scholen in totaal 47 acties, variërend van buitenklassen tot duurzame verplaatsingen. Effectmetingen via start- en eindscans toonden verbeterde scores en meer bewustwording.
De kracht van design
- Vorm- en functiegevende kracht: Design staat nooit alleen en regisseert steeds een samenspel tussen vorm en functie, waardoor producten, diensten en ervaringen niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
- Innovatiekracht: Design draagt bij aan het toepassen van nieuwe technologieën, het vormgeven van concepten en ontwerpen van strategieën voor o.a. producten, systemen, processen en businessmodellen.
- Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering.
Waardecreatie voor opdrachtgever
- Naleving regelgeving: Voldoen aan ecologische, sociale en veiligheidsnormen (bv. CO₂-ambities, circulariteitsrichtlijnen)
- Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij designthinking en co-creatie
- Risicomanagement: Anticiperen op toekomstige trends en regelgeving via toekomstgericht ontwerp
Waardecreatie voor eindgebruiker
- Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.
- Welzijn & Gezondheid: Draagt bij aan fysieke en mentale gezondheid en veiligheid.
- Educatie & Empowerment: Versterkt kennis, inzicht en zelfstandigheid van de gebruiker.