Systemische aanpak voor betere gezondheidsvaardigheden
Namahn werkte met HealthNest en haar netwerk aan een systemische aanpak om
gezondheidskennis en -vaardigheden in de samenleving te vergroten. Het resultaat is een
interventiekaart die organisaties helpt samen te werken voor meer impact.

Context
Over de opdrachtgever
HealthNest is een initiatief van het RIZIV dat innovatieve projecten ondersteunt om de gezondheidszorg toegankelijker en efficiënter te maken.
Over het ontwerpbureau
Nahman is een human-centred design agency.
Ze co-creëren innovatieve ontwerpen die mensen en organisaties in staat stellen om te groeien en bloeien.
De designuitdaging
Gentle en Kite Optics sloegen de handen in elkaar, met als doel: Het ontwikkelen van 's werelds eerste draagbare gestabiliseerde telescoop, waarvoor de gebruiker geen tripod meer nodig heeft.
Van ontwerpproces tot eindresultaat
In de eerste fase maakte Namahn samen met het netwerk een systemische analyse, wat leidde tot vijf mogelijke interventiegebieden. In een tweede fase werd, via een workshop met 21 vertegenwoordigers uit verschillende sectoren, een interventiekaart ontwikkeld met concrete initiatieven en onderlinge synergieën. Deze kaart dient nu als roadmap voor gezamenlijke acties, waaronder een ambitieuze conferentie.
De kracht van design
- Innovatiekracht: Design draagt bij aan het toepassen van nieuwe technologieën, het vormgeven van concepten en ontwerpen van strategieën voor o.a. producten, systemen, processen en businessmodellen.
- Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering.
- Toekomstverkennende kracht: Designers maken gebruik van tools zoals creative storytelling, foresight strategy en prototyping waarmee ze je samen gidsen door de creatie en verkenning van toekomstbeelden, -scenario’s en -visies.
Waardecreatie voor opdrachtgever
- Imago & branding: Versterking reputatie door duurzame, innovatieve en klantgerichte oplossingen, storytelling rond designimpact
- Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij designthinking en co-creatie
- Risicomanagement: Anticiperen op toekomstige trends en regelgeving via toekomstgericht ontwerp
Waardecreatie voor eindgebruiker
- Toegankelijkheid: Voor iedereen, voor mensen met beperkingen of specifieke behoeften.
- Welzijn & Gezondheid: Draagt bij aan fysieke en mentale gezondheid en veiligheid.
- Educatie & Empowerment: Versterkt kennis, inzicht en zelfstandigheid van de gebruiker.