Case

Heraanleg publieke ruimte Slachthuiswijk Antwerpen

Slachthuiswijk definitief ontwerp publieke ruimte fase 1 small
Projectnaam
Heraanleg publieke ruimte Slachthuiswijk Antwerpen
Ontwerpbureau/designer(s)
Createlli
Opdrachtgever(s)
AG Vespa en Stad Antwerpen
Partner(s)
Billie Bonkers, SWECO, Posad Maxwan, Lola Landscape Architects

De herontwikkeling van de Slachthuiswijk in Antwerpen is een stadsproject dat de wijk een nieuw en open karakter geeft. AG Vespa en Stad Antwerpen voorzien nieuwe pleinen, parken en groene verbindingen, veilige wandel- en fietsroutes en een herbestemming van de Slachthuishallen, zodat de buurt beter verbonden, leefbaarder en toekomstgericht wordt.

SLA Mock up bevraging 3

Context

 

Over de opdrachtgever 

AG Vespa is het autonoom gemeentebedrijf van Antwerpen dat instaat voor vastgoedbeheer, stadsprojecten en publieke bouwopdrachten. Samen met de Stad Antwerpen, die verantwoordelijk is voor bestuur, dienstverlening en stadsontwikkeling, werken ze aan de ontwikkeling en het beheer van de stad.

Over het ontwerpbureau 

Createlli ondersteunt overheden en organisaties bij participatie- en co-creatieprojecten. Ze betrekken burgers en stakeholders via workshops en digitale tools, zodat plannen rond stedelijke ontwikkeling, mobiliteit of klimaat gedragen worden door de gemeenschap en beter inspelen op hun noden.

De designuitdaging 

Het ontwerp van de Slachthuiswijk wordt gekenmerkt door grote uitdagingen: het verbinden van oud en nieuw, het vinden van een balans tussen bebouwing en vergroening, het integreren van klimaatadaptieve oplossingen, het inpassen van mobiliteit, het creëren van multifunctionele publieke ruimtes en het ontwerpen van toegankelijke en inclusieve omgevingen.

 

 

2020 008 SLA Antwerpen Slachthuiswijk wandeling 1 met architecten

Van ontwerpproces tot eindresultaat

Vanaf de start ging het projectteam in dialoog met buurtcomités en andere actoren via een breed participatietraject met klankbordgroepen, focusgesprekken en samenwerking met scholen en jeugdwerking. Met bevragingen, wandelingen en dialoogmomenten werden diverse doelgroepen bereikt, goed voor 720 deelnemers, waaronder 225 kinderen. Het traject kreeg brede steun en leidde tot een eindplan dat samen met bewoners en lokale partners werd gedragen.

 

De kracht van design

  • Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering. 
  • Toekomstverkennende kracht: Designers maken gebruik van tools zoals creative storytelling, foresight strategy en prototyping waarmee ze je samen gidsen door de creatie en verkenning van toekomstbeelden, -scenario’s en -visies.

     

Waardecreatie voor opdrachtgever

  • Marktuitbreiding: Nieuwe klantsegmenten bereiken, verbreden van marktaandeel, versterken van klantloyaliteit en vertrouwen 
  • Organisatieverandering: Verandering in een organisatie wat betreft structuur, werkprocessen, business model, cultuur of mindset

     

Waardecreatie voor eindgebruiker 

  • Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.
  • Duurzaamheid & langetermijnwaarde: Stimuleert milieubewust gedrag en langdurig gebruik.
  • Educatie & empowerment: Versterkt kennis, inzicht en zelfstandigheid van de gebruiker. 

HOOFDKWARTIER VOOR

DESIGN & MODE

IN VLAANDEREN

HOOFDKWARTIER

VOOR

DESIGN & MODE

IN VLAANDEREN

IN SAMEnwerking met

Vlaio logo