Case

Needle® - Nieuwe standaard voor industriële laserreiniging

NETALUX 2113 Eva Byttebier
Projectnaam
Needle®
Ontwerpbureau/designer(s)
Comate
Opdrachtgever(s)
Netalux
Partner(s)
Voyager

Needle® is een krachtige, gebruiksvriendelijke industriële laserreiniger, ontwikkeld in nauwe co-creatie met klant en eindgebruikers. Door ergonomisch design, sterke branding en technische innovatie te combineren, zet Needle® een nieuwe industriestandaard voor laserreiniging neer.

4 T2 H8394 Eva Byttebier

Context 

 

Over de opdrachtgever

Netalux is een Belgisch bedrijf dat gespecialiseerd is in laserreiniging. Ze ontwikkelen en leveren innovatieve, gebruiksvriendelijke toestellen zoals de Needle®, waarmee vervuiling, roest en verf milieuvriendelijk verwijderd worden zonder chemische middelen.

Over het ontwerpbureau

Comate is een Belgisch engineering- en designbureau dat bedrijven begeleidt bij de ontwikkeling van innovatieve producten en machines. Door de integratie van mechanica, elektronica en industrieel design zetten ze concepten om in marktklaar resultaat.

De designuitdaging

Needle is ontwikkeld om de uitdaging van ergonomie en gebruiksvriendelijkheid in industriële laserreiniging aan te pakken. In co-creatie met Netalux en eindgebruikers resulteerde dit in een duurzaam en intuïtief toestel dat perfect inzetbaar is voor intensief dagelijks gebruik.

4 T2 H8236

Van ontwerpproces tot eindresultaat

Het Needle®-project begon met veldonderzoek bij industriële laserreinigers om behoeften en pijnpunten scherp te stellen. Samen met Netalux en gebruikers werkte het team in hoog tempo van de eerste schetsen naar prototypes. Het resultaat is een reeks producten die elk bekroond werden met een Red Dot Award en die robuustheid, ergonomie en een duidelijke merkidentiteit combineren, ontworpen voor jarenlang intensief gebruik.

De kracht van design

  • Vorm- en functiegevende kracht: Design staat nooit alleen en regisseert steeds een samenspel tussen vorm en functie, waardoor producten, diensten en ervaringen niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
  • Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering. 

 

Waardecreatie voor de opdrachtgever 

  • Marktuitbreiding: Nieuwe klantsegmenten bereiken, verbreden van marktaandeel, versterken van klantloyaliteit en vertrouwen
  • Imago & branding: Versterking reputatie door duurzame, innovatieve en klantgerichte oplossingen, storytelling rond designimpact
  • Concurrentievoordeel: Differentiatie via innovatie, verbeterde product- of dienstkwaliteit, snellere time-to-market, nieuw business model

 

Waardecreatie voor eindgebruiker

  • Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.
  • Duurzaamheid & Langetermijnwaarde: Stimuleert milieubewust gedrag en langdurig gebruik.

HOOFDKWARTIER VOOR

DESIGN & MODE

IN VLAANDEREN

HOOFDKWARTIER

VOOR

DESIGN & MODE

IN VLAANDEREN

IN SAMEnwerking met

Vlaio logo