Innovatieve waterdoorlatende bestrating

Prodotto begeleidde Cobefa in de strategische shift van landbouw naar infrastructuur met de ontwikkeling van innovatieve, sterke en esthetische grasdallen. Onder de merknaam Deer Concrete werden meerdere bekroonde productlijnen gelanceerd die techniek en design verenigen.

Context
Over de opdrachtgever(s)/partner(s):
Cobefa is een Belgisch betonproducent dat hoogkwalitatieve prefabbetonproducten levert — zoals keerwanden, stalvloeren, silowanden en betonvloeren — met de focus op duurzaamheid, kwaliteit én grote projecten.
Over het ontwerpbureau
Prodotto is een interdisciplinair designbureau uit België dat merken en producten ontwikkelt met impact door middel van strategisch denken, productdesign, branding en engineering creëren ze oplossingen die bedrijven versterken en groei mogelijk maken.
De designuitdaging
Hoe kan je betonkennis uit de landbouw toepassen voor infrastructurele oplossingen? Hoe creëer je sterke, mooie en duurzame producten, die zowel architecten als aannemers willen gebruiken?
Van ontwerpproces tot eindresultaat
Voorafgaand aan dit project vroeg Cobefa om een innovatiestudie naar nieuwe markten. Uit het onderzoek bleek hun unieke expertise in grote, gewapende roostervloeren perfect toepasbaar voor de groeiende vraag naar duurzame grasdallen. Prodotto voerde marktonderzoek, interviews met architecten en infrawerkers, prototyping, 3D CAD-ontwerp, sterkteanalyses en workshops uit. Het resultaat: meerdere productlijnen onder Deer Concrete, gelanceerd in 2024, bekroond met Red Dot, IF en Archiproducts Awards.
De kracht van design
- Vorm- en functiegevende kracht: Design staat nooit alleen en regisseert steeds een samenspel tussen vorm en functie, waardoor producten, diensten en ervaringen niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
- Innovatiekracht: Design draagt bij aan het toepassen van nieuwe technologieën, het vormgeven van concepten en ontwerpen van strategieën voor o.a. producten, systemen, processen en businessmodellen.
- Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering.
Waardecreatie voor opdrachtgever
- Kostenbesparing: Energiereductie, materiaalhergebruik, efficiëntere productieprocessen, minder afval, lagere onderhoudskosten
- Marktuitbreiding: Nieuwe klantsegmenten bereiken, verbreden van marktaandeel, versterken van klantloyaliteit en vertrouwen
- Concurrentievoordeel: Differentiatie via innovatie, verbeterde product- of dienstkwaliteit, snellere time-to-market, nieuw business model
- Naleving regelgeving: Voldoen aan ecologische, sociale en veiligheidsnormen (bv. CO₂-ambities, circulariteitsrichtlijnen)
- Imago & branding: Versterking reputatie door duurzame, innovatieve en klantgerichte oplossingen, storytelling rond designimpact
- Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij designthinking en co-creatie
- Risicomanagement: Anticiperen op toekomstige trends en regelgeving via toekomstgericht ontwerp
Waardecreatie voor eindgebruiker
- Toegankelijkheid: Voor iedereen, voor mensen met beperkingen of specifieke behoeften.
- Modulariteit: Aanpasbaar aan individuele wensen en gebruikssituaties.
- Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.
- Emotionele & Culturele Waarde: Verbindt door esthetiek, identiteit en betekenisvol gebruik.