Een screening op maat van mensen in armoede

Twisted Studio onderzocht drempels bij de screening op dikke darmkanker, met en voor mensen in armoede. Met een diverse groep stakeholders co-crëerden ze aanbevelingen die deze ervaring toegankelijker maakt.

Context
Over de opdrachtgever
Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van (ex-)patiënten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving.
Over het ontwerpbureau
Twisted Studio helpt jouw organisatie om diensten, projecten en beleid te ontwerpen en ze menselijker en inclusiever te maken aan de hand van service design.
De designuitdaging
Kom op tegen Kanker sloeg met het project ‘Vlot op (stoel)gang’ de handen in elkaar met Twisted Studio om op zoek te gaan naar concrete aanbevelingen voor een toegankelijkere screening op dikke darmkanker voor mensen in armoede.
Van ontwerpproces tot eindresultaat
Het designteam bestond uit designers van Twisted Studio en experten van Kom op
tegen Kanker. Samen werden interviews, observaties en service safari’s uitgevoerd, gevolgd door co-creatie, prototyping en validatie fases. Kom op tegen Kanker bracht op kernmomenten een brede groep stakeholders samen om keuzes te toetsen, cruciaal omdat zij geen beslisser zijn in het bevolkingsonderzoek. Dit resulteerde in aanbevelingen en
geteste en gevalideerde oplossingen.
De kracht van design
- Innovatiekracht: Design draagt bij aan het toepassen van nieuwe technologieën, het vormgeven van concepten en ontwerpen van strategieën voor o.a. producten, systemen, processen en businessmodellen.
- Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering.
Waardecreatie voor opdrachtgever:
- Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij design thinking en co-creatie
Waardecreatie voor eindgebruiker:
- Toegankelijkheid: Voor mensen met specifieke behoeften.
- Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.
- Service: Biedt een fysieke en/of digitale ondersteuning op maat van de gebruiker.
- Welzijn & Gezondheid: Draagt bij aan fysieke en mentale gezondheid en
veiligheid. - Educatie & Empowerment: Versterkt kennis, inzicht en zelfstandigheid van de
gebruiker.