Een nieuwe workshop die jongeren prikkelt

Samen met COBOT herwerkte Twisted Studio hun bestaande workshop rond textiel en circulariteit. Ze testten en verfijnden het concept samen in co-creatie met jongeren.

Context
Over de opdrachtgever
COBOT is het sectorale opleidingscentrum voor de textielindustrie. Ze adviseren en assisteren werknemers en kandidaat-werknemers uit de textielsector op diverse scharnierpunten van hun loopbaan.
Over het ontwerpbureau
Twisted Studio helpt jouw organisatie om diensten, projecten en beleid te ontwerpen en ze menselijker en inclusiever te maken aan de hand van service design.
De designuitdaging
COBOT organiseert de workshop Talking Textiles voor jongeren uit de derde graad secundair. De jongeren ontdekken verrassende toepassingen van textiel, en benaderen circulair ontwerpen als een creatieve uitdaging. De bestaande workshop bleef echter onder de verwachtingen. COBOT vroeg Twisted Studio om het concept van de workshop te herwerken zodat het jongeren écht raakt, en hun blik op textiel en circulariteit verruimt.
Van ontwerpproces tot eindresultaat
Twisted Studio observeerde de bestaande workshop en vertaalde hun inzichten naar ontwerpprincipes. Het ‘Close The Loop’-model van FDC vormde de inhoudelijke kapstok voor opdrachten rond circulariteit. ANT Escape Rooms bracht expertise in spelontwerp en speelse leeromgevingen, met aandacht voor flow en beleving. Samen bouwden de ontwerpers een eerste prototype en testten snel met jongeren op hun kantoor. Met hun feedback stuurde Twisted Studio bij en testten opnieuw in een setting vergelijkbaar met de uiteindelijke workshop ruimte. COBOT testte verder in scholen en finaliseerde de workshop.
De kracht van design
- Vorm- en functiegevende kracht: Design staat nooit alleen en regisseert steeds een samenspel tussen vorm en functie, waardoor producten, diensten en ervaringen niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
- Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering.
Waardecreatie voor opdrachtgever
- Concurrentievoordeel: Differentiatie via innovatie, verbeterde product- en dienstkwaliteit
- Imago & branding: Versterking reputatie door duurzame, innovatieve en klantgerichte oplossingen
- Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij design thinking en co-creatie
Waardecreatie voor eindgebruiker
- Toegankelijkheid: Voor een doelgroep met specifieke behoeften.
- Gebruikservaring: Intuïtief en betrouwbaar in gebruik.
- Educatie & Empowerment: Versterkt kennis, inzicht en zelfstandigheid.