Een inclusieve inschrijfervaring

Twisted Studio onderzocht hoe inschrijven voor het VGC-vrijetijdsaanbod inclusiever kan. Online en offline drempels werden vertaald naar concrete aanbevelingen.
Context
Over de opdrachtgever
De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) is de draaischijf voor de Vlaamse Gemeenschap in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het aanbieden van een ruim vrijetijds-, vakantie- en cursusaanbod is onderdeel van hun werking.
Over het ontwerpbureau
Twisted Studio helpt jouw organisatie om diensten, projecten en beleid te ontwerpen en ze menselijker en inclusiever te maken aan de hand van service design.
De designuitdaging
De VGC merkt dat de inschrijvingen voor zijn vrijetijds- en vakantieaanbod pijnpunten kent. Ze willen concrete actiepunten voor verandering. De scope omvat zowel het verbeteren van het online platform voor inschrijven, als de offline inschrijfmanieren en andere randvoorwaarden voor een vlotte en inclusieve inschrijving.
Van ontwerpproces tot eindresultaat
Een kerngroep met VGC, Twisted Studio, LUC en Eleven Ways onderzocht de volledige inschrijfervaring. Via digitale bevragingen, workshops en interviews brachten ze noden en drempels van diverse Brusselaars in kaart. Resultaten per fase werden gevalideerd met medewerkers van VGC en partnerorganisaties. De scope omvatte het online platform, de offline kanalen en randvoorwaarden. Dit leidde tot concrete verbeterkansen en aanbevelingen.
De kracht van design
- Vorm- en functiegevende kracht: Design staat nooit alleen en regisseert steeds een samenspel tussen vorm en functie, waardoor producten, diensten en ervaringen niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
- Innovatiekracht: Design draagt bij aan het toepassen van nieuwe technologieën, het vormgeven van concepten en ontwerpen van strategieën voor o.a. producten, systemen, processen en businessmodellen.
- Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering.
Waardecreatie voor opdrachtgever
- Naleving regelgeving: Voldoen aan ecologische, sociale of veiligheidsnormen
- Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij design thinking en co-creatie
Waardecreatie voor eindgebruiker
- Toegankelijkheid: Voor iedereen, voor mensen met beperkingen of specifieke behoeften.
- Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.
- Educatie & Empowerment: Versterkt kennis, inzicht en zelfstandigheid van de
gebruiker.