Eén gezicht voor 19 Brusselse dienstencentra

Case06 Twisted Studio Resoo visual02
Projectnaam
Resoo
Ontwerpbureau/designer(s)
Twisted Studio, Dear Brand, Webwerk
Opdrachtgever(s)
VGC Brussel

Twisted Studio bouwde een herkenbaar, overkoepelend merk en een toegankelijke website voor 19 Brusselse dienstencentra. Resoo helpt Brusselaars vlot het centrum en aanbod vinden dat bij hen past.

Case06 Twisted Studio Resoo visual04

Context

Over de opdrachtgever

De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) is de draaischijf voor de Vlaamse Gemeenschap in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ze is bevoegd voor cultuur, onderwijs, welzijn en gezondheid.

 

Over het ontwerpbureau

Twisted Studio helpt jouw organisatie om diensten, projecten en beleid te ontwerpen en ze menselijker en inclusiever te maken aan de hand van service design.

 

De designuitdaging

De VGC wilde haar lokale dienstencentra meer zichtbaarheid geven en hun communicatie stroomlijnen. De centra werken elk op hun manier, maar delen dezelfde missie: Brusselaars verbinden en ondersteunen, dichtbij in de wijk. Er was nood aan een overkoepelende naam, een gedeelde huisstijl en een toegankelijke website die recht doet aan de diversiteit van het publiek.

Case06 Twisted Studio Resoo visual03
Case06 Twisted Studio Resoo visual01

Van ontwerpproces tot eindresultaat

In co-creatie met een projectgroep van de VGC en medewerkers uit verschillende dienstencentra onderzocht Twisted Studio de huidige noden via interviews, een workshop en online bevragingen. De inzichten werden vertaald naar persona’s, een heldere sitestructuur en prototypes die getest werden met de doelgroep. Ook de gedeelde merkidentiteit en huisstijl ontwikkelde de ontwerpstudio in co-creatie, en kreeg de naam Resoo. In de laatste fase werd samen met Webwerk de website ontworpen, met aandacht voor toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.

De kracht van design

  • Vorm- en functiegevende kracht: Design staat nooit alleen en regisseert steeds een samenspel tussen vorm en functie, waardoor producten, diensten en ervaringen niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
  • Innovatiekracht: Design draagt bij aan het toepassen van nieuwe technologieën, het vormgeven van concepten en ontwerpen van strategieën voor o.a. producten, systemen, processen en businessmodellen.
  • Samenkracht: Designers passen een co-creatieve en holistische benadering toe, waarbij samenwerking kennisopbouw en kennisdeling bevordert tussen de verschillende stakeholders (organisatie, producent, partners, eindgebruiker…) en fungeert als katalysator voor niet alleen product- en diensteninnovaties maar ook systemische verandering. 

 

 

Waardecreatie voor opdrachtgever

  • Marktuitbreiding: Nieuwe gebruikers bereiken, versterken van klantloyaliteit en vertrouwen
  • Naleving regelgeving: Voldoen aan ecologische, sociale of veiligheidsnormen
  • Imago & branding: Versterking reputatie door duurzame, innovatieve en klantgerichte oplossingen
  • Organisatieverandering: Verandering in werkprocessen, cultuur of mindset dankzij designthinking en co-creatie

 

 

Waardecreatie voor eindgebruiker

  • Toegankelijkheid: Voor iedereen, voor mensen met specifieke behoeften.
  • Gebruikservaring: Intuïtief, comfortabel en betrouwbaar in gebruik.
  • Service: Biedt een fysieke en/of digitale ondersteuning op maat van de gebruiker. 

HOOFDKWARTIER VOOR

DESIGN & MODE

IN VLAANDEREN

HOOFDKWARTIER

VOOR

DESIGN & MODE

IN VLAANDEREN

IN SAMEnwerking met

Vlaio logo